Bästa sättet att dämpa sötsuget? Nyttiga chokladbollar med bara 2 ingredienser!

Dadlar + kakao = SANT. Har du inte testat detta recept än på nyttiga chokladbollar så måste du bara göra det! Perfekt till kvällsmyset, för att bota sötsug eller bara när du är sugen på något smarrigt utan mjöl och raffinerat socker. Enjoy!

Recept på nyttiga chokladbollar

Recept: Nyttiga chokladbollar med dadlar

Mixa 9 urkärnade dadlar med 1,5 msk kakao. Rulla bollarna i kakao. Klart! 😉

Ps. Om dadlarna känns lite torra innan du mixar dem kan du lägga dem i blöt innan. 

 

Vill du lyxa till chokladbollarna ytterligare (med andra nyttiga tillbehör)?

Alternativ 1:

Mixa receptet ovan med 1 dl rostade hasselnötter, 0,5 dl starkt kaffe, en nypa salt och 0,5 dl kokos

Alternativ 2:

Mixa receptet ovan med 2 nävar cashewnötter, 1,5 matsked kokosolja

Alternativ 3:

Mixa receptet ovan med 1 dl valfria nötter, 1 msk kokosolja. 1 msk starkt kaffe, 1 krm vaniljpulver – rulla dem i kokosflingor

4 andra nyttiga och goda efterrätter och snacks att testa

1. Sorbet med avokado, ingefära m.m!

nyttig sorbet recept

Mixa ihop:

  • 1 avokado
  • 1/2 paket fryst mango
  • 1 fryst banan (i bitar)
  • Saft från en citron
  • 1 bit ingefära
  • Mycket mynta (färsk)!

Mixa ihop och ät på direkten. Ju mer sting du vill ha desto mer ingefära har du i. Toppa med bär, frukt, nötter eller kokosflingor. Tack Sandra Hiort för receptet!

2. Grönkålschips

grönkålschips recept

Grönkålschips är inte bara extremt gott – det är även enkelt att göra själv! Här hittar du receptet!

3. Tigerkaka med endast 3 ingredienser (bananer, kakao, bakpulver!)

banantigerkaka

Sugen på något gott och sött på kvällen, men som är nyttigt (och utan tillsatt socker och mjöl)? Då är det här receptet något för dig! 

4. Nyttig avokadomousse med bär och kokoschips

Nyttig avokadomousse recept

Att hitta ett gott och nyttigt mellanmål är guld värt. Prova ToppHälsas fantastiska avokadomousse med frysta bär. Snabbt, nyttigt och fantastiskt gott!

linda nestor

THTranamedbalk2

Kommentera

Läs mer om våra regler