Bästa yogaövningarna på morgonen – så får du en optimal start på dagen

Yoga, meditation och andningövning är det perfekta sättet att starta din dag. Det behöver inte ta så lång tid, max 10-15 minuter, men kommer att sätta tonen på resten av din dag. ❤️

yoga-på-morgonen

Morgonstund har verkligen guld i mun. Vi har nämligen ett tillstånd av naturligt lugn i kroppen när vi vaknar – så ta vara på det (istället för att direkt börja stressa.)

Dessa yogaövningar ger dig dessutom mindre stress under resten av dagen. Mer närvaro. Större chans att se vad som är viktigt i livet, och lägga din energi på det. Ge dig själv den stunden!

 

Börja med ”Surya Namaskar” (5 minuter)

yoga på morgonen

Denna sekvens av 12 olika yogapositioner kallas för ”Surya Namaskar” och utövas med fördel på morgonen. Övningen ökar energinivåerna i kroppen, väcker musklerna och sätter igång en trög sköldkörtel. Därför brukar denna sekvens ofta rekommenderas vid viktminskning.

Dessutom förbättrar övningarna matsmältningen och därmed uppblåst mage och motverkar dålig hållning, värk, smärta i kroppen.

Övningarna lugnar dessutom ditt inre och minskar inre stress. Enjoy!

Så gör du Surya Namaskar – tydlig steg-för-steg video:

Andas rätt – och öka effekten av övningen ytterligare

Genom att andas Ujjayi-andning under övningen får du både mer energi och avslappning i kroppen.

Detta gör du genom att andas in med ”SA” och andas ut med ”HA”. Försök även att hålla in- och utandning lika långa.

LÄS OCKSÅ: 7 enkla morgonrutiner som kommer göra din dag

Avsluta med meditation i 5-10 minuter

börja meditera

Är du nybörjare inom meditation? Här under följer en steg-för-steg guide!

  • Hitta ett lugnt ställe där du inte kan bli störd (en del använder ett ljus för att komma i stämning, det väljer du själv).
  • Sitt med rak rygg, håll huvudet upprätt (antingen på en stol eller i skräddarställning). Blunda. Meditationen ska vara aktiv och ”vaken”.
  • Koncentrera dig på andningen. Känn andningen gå in genom din näsa, ner i dina lungor och upp igen, ut genom munnen. Du ska känna andetagen hela vägen ner till din mage. Följ andetagen som en våg som spolar upp på en strand.
  • Gå igenom varje del av din kropp och känn hur avslappnad den är. Fortsätt att andas lugnt och regelbundet.
  • Får du störande tankar? Låt dem komma fram, och släpp dem. Bli inte arg på dig själv för att det kom en tanke utan uppmärksamma den bara och sedan låt den passera.

LÄS OCKSÅ: 11 steg till att börja meditera (även för dig som inte kan sitta still!)

Ge dessa övningar en chans under en månads tid. På så sätt kommer du hinna märka av effekterna. Därefter kan du avgöra om det här verkligen var något för dig! 💕

Missa inte: Bli din egen kostrådgivare med ToppHälsas kurs! Klicka på bilden för att läsa mer:

Skärmavbild 2017-06-19 kl. 15.57.04

Kommentera

Läs mer om våra regler