Väljer du löst sittande tröjor framför tighta toppar, för att den uppblåsta eller krånglande magen ska få plats? Det finns hjälp – här listar vi mat som är bra för magen och mat som kan ge besvär.

Är ni inte alltid på samma humör, du och din mage? Mer eller mindre ovänner ibland? Du är inte ensam. Verkligen inte. Däremot finns det många knep som faktiskt hjälper. Du kan bli kvitt ballongmagen, och det går att finna en lugn, platt och mild mage även hos dig.

Bra mat för uppblåst mage/IBS-mage

När det kommer till kosten kan små insatser som speciella kryddor i maten ha förvånansvärt stor effekt. Örter och kryddor är något vi ofta glömmer bort när vi pratar om hälsa. Men i själva verket är de proppfulla av verksamma ämnen som skyddar oss från sjukdom.

  • KANEL: Verkar kramplösande och lugnande.
  • INGEFÄRA, GURKMEJA OCH VITLÖK: Kramplösande, minskar gasbildningen (om man inte är känslig mot just lök) och är inflammationsdämpande.
  • PAPAYA: Har visat sig stimulera aptiten, minska illamående och förbättra matsmältningen, vilket är väldigt gynnsamt för personer med halsbränna och magsår.
  • LÖSLIGA FIBRER: Finns till exempel i psylliumfrön, linfrön och havre och är väldigt bra för magen. De stärker slemhinnan i magen och tarmen och har visat sig vara speciellt bra för personer med IBS. Även om inte alla magbesvär innefattar en uttalad inflammation i tarmslemhinnan kan det vara bra att få i sig lite mer omega 3, som dämpar inflammationer.
  • PROBIOTIKA: Det kanske mest kända knepet mot krångliga magar är probiotika, det vill säga nyttiga bakterier. Vi har cirka två kilo bakterier i tarmen. Dessa är väldigt viktiga för tarmens funktion. Genom att tillföra nyttiga bakterier ser vi inte bara till att konkurrera ut de skadliga, utan vi får också en starkare slemhinna. Probiotika finns naturligt i yoghurt och fil och i en lång rad ”specialprodukter” så som Proviva, Proviva shots, bakterieberikade yoghurtar, actimel och som kosttillskott.LÄS OCKSÅ: En shot av ingefära – hur nyttigt är det egentligen? Vår dietist svarar!

mat

Mat som kan orsaka förstoppning:

  • Sparris
  • Vindruvor med skal
  • Apelsin med skal
  • Skal av olika slag
  • Kärnor
  • Nötter
  • Kokos
  • Ananas
  • Broccolistjälkar
  • Gröna ärter
  • Lök
  • Majs
  • Svamp
  • Kål
  • Krabba
  • Räkor
  • Nötkött

Mat som kan orsaka diarré:

  • Produkter som innehåller sorbitol
  • Torkad frukt
  • Plommon
  • Vindruvor
  • Stora mängder söta frukter
  • Kaffe
  • Alkohol
  • Söta drycker som juice, saft och läsk
    magont

Mat som kan orsaka gaser:

  • Lök
  • Kål
  • Ärter
  • Bönor

Psst! Är det kanske stress som orsakar dina magbesvär? Följ med på logout-läger i Tällberg för att lära dig hitta lugnet och landa i dig själv igen! Christer Skog lär dig om återhämtning och du får yoga och meditera med Åsa Nyvall. Häng på!

LOG OUT-LÄGER, TÄLLBERG 

När: 19-21 okt
Pris: fr. 3 595 kr
Vad ingår: Del i dubbelrum, helpension samt alla aktiviteter, föreläsningar och träningspass.

NUVARANDE Bli kvitt din IBS-mage (här är maten du ska äta – och maten du ska undvika)
NÄSTA 11 steg till att börja meditera (även för dig som inte kan sitta still!)