Fråga: Jag har som många andra börjat äta chiafrön och framför allt chiapudding då de ska vara så nyttigt. Man hör ju att de ska vara superfood, innehålla mycket mer omega 3 än någon annan källa och dessutom vara rika på protein och andra näringsämnen. Stämmer det? Finns det några andra recept förutom chiapudding, eller går kan de ätas som de är? Linfrön sägs ju gå rakt igenom kroppen, gäller det inte chiafrön? /Lotta

chiafrön nyttigt?

 

Kostexperten: Chiafrön är nyttigt – men ingen mirakelmat

Kristina Andersson dietist

Kristina Andersson är näringsfysiolog och succéför­fattare till flera böcker om kost
och olika dieter.

Svar: Chiafrön har verkligen slagit igenom stort. Som  så ofta kanske den supermagiska effekten av olika trendiga råvaror dock överdrivs lite. Chiafrön är, precis som många andra frön, väldigt näringsrika. Det stämmer också att de är extra rika på omega 3. De är också proteinrika för att vara ett frö.

Men du är på rätt spår när du associerar dem med linfrön. Jag har ingen siffra, men troligtvis bryter vi inte ner alla chiafrön vi stoppar i oss, av samma anledning som med linfrön; de är inkapslade i fiber vi inte kan bryta ner. Kan kroppen inte bryta ner, kommer vi inte heller åt alla fantastiska ämnen i fröet. Så troligtvis kommer vi tyvärr inte åt all underbar näring. Vilket inte innebär att de är värdelösa, en del näring får vi i oss.

Omega 3? Då vinner lax över chia

Vi bör också sätta saker i rätt perspektiv. Chiafrön innehåller mer omega 3 än lax (per 100 gram). Men hur mycket äter man? Ett par matskedar kan väl anses som en portion. Vilket bör jämföras med cirka 150 gram lax. Dessutom är omega 3 i vegetabilier inte lika bra som den från animalier. Så är du ute efter bästa omega 3-källan skulle jag säga att lax vinner över chiafrön.

Också proteinet kan vi föra samma resonemang kring – hur mycket äter man egentligen?

Chiafrön ökar mättnaden och stabiliserar blodsockret

Det som inte kan diskuteras bort är chiafrönas fantastiska lösliga fiber, som är bra för tarmen, hjärthälsan, hjälper till att skapa mättnad och stabilisera blodsockret.

LÄS OCKSÅ: Det här ska du äta till frukost – för att hålla dig mätt till lunch

Användning:

Effekten ovan får du oavsett om du äter chiafrön som:

Ps. Tänk dock på att chiafrön sväller och binder vatten, vilket gör att du behöver dricka ordentligt till om du inte låtit dem bilda gel redan utanför kroppen.

 

 

Fakta: Näringsvärde, chiafrön

chiafrön-nyttigt

Kalorier: 490 kcal (per 100 gram)

  • Fibrer: 37 gram (per 100 gram)
  • Fett: 31 gram (per 100 gram), bland annat höga halter av den nyttiga omgea-3-fettsyran
  • Protein:16 gram (per 100 gram)
  • Kolhydrater: 5 gram (per 100 gram)

En matsked chiafrön väger ungefär 10 gram. 

NUVARANDE Chiafrön – är det verkligen så nyttigt? Kostexperten svarar!
NÄSTA Det här ska du äta till frukost – för att hålla dig mätt till lunch