FRÅGA: "Det pratas mycket om att vi behöver ta tillskott av D-vitamin för att få i oss tillräckligt. Jag är inte så förtjust i tillskott utan vill först och främst försöka få i mig allt jag behöver via maten. Vilken mat innehåller mest D-vitamin? Varför är bara den magra mjölken berikad med D-vitamin och inte den fetare? Jag vill helst inte äta lättprodukter." /Nyfiken

Näringsfysiolog Kristina svarar om D-vitamin:

D-vitamin har verkligen seglat upp som det kanske mest omtalade vitaminet just nu. Delvis beror det på att vi senaste åren lärt oss mycket nytt om dess funktioner i kroppen.

I de nya näringsrekommendationerna som kom för ett par år sedan har den daglig rekommendation höjts för vuxna från 7,5 mikrogram per dag till 10 mikrogram (20 mikrogram över 75 år).

Mat med D-vitamin

d-vitamin-mat

1. Fisk och ägg

D-vitamin får du framför allt från fet fisk och ägg.

2. Kött och kyckling

Kött och kyckling bidrar med en del samt leverprodukter, men det är ju inget vi äter större mängder av.

3. Mjölk

Mjölk under 1,5 procent fett är precis som du nämner berikad enligt lag. En anledning är att D-vitamin är ett fettlösligt vitamin och när man drar ner på fettet försvinner även lite D-vitamin. Berikningen gör att lätt- och mellanmjölk innehåller betydligt mycket mer D-vitamin än till exempel standardmjölk och gammaldags mjölk.

I resonemanget bör man ta med att lätt- och mellanmjölk faktiskt är lika ”naturliga” produkter som standardmjölk. Man tar bort fettet från mjölken och tillsätter det sedan i den mängd som man vill ha – 0,5, 1,5 eller 3 procent. Den stora skillnaden är alltså att lätt- och mellanmjölk är berikad.

Man ska också komma ihåg att det är ganska stora mängder mjölk som krävs för att komma upp i rekommenderade nivåer (cirka 2 liter berikade produkter per dag). Då är fet fisk och ägg betydligt bättre källor.

D-vitamin från solen (15 minuter per dag räcker)

sol-d-vitamin

Sedan får vi inte glömma att solen på sommarhalvåret är en mycket viktig D-vitaminkälla. När solstrålarna träffar huden kan vi bilda eget D-vitamin och rekommendationen är cirka 15 minuter sol per dag. Tyvärr är solen för svag här i Norden för att vi ska kunna dra nytta av det året om.

LÄS OCKSÅ: Här är näringsämnena din kropp behöver (och här finns dem!)

 

Fakta om D-vitamin

d-vitamin tillskott

Därför behövs D-vitamin

D-vitamin behövs till flera av kroppens viktiga funktioner, så som celldelning, immunförsvaret, skelettbildning och muskelfunktionen.

Symptom vid D-vitaminbrist

Många i Sverige har brist på D-vitamin under vinterhalvåret. Brist kan leda till flera olika sjukdomar och tillstånd och det är därför svårt att hitta exakt orsak och symptom. D-vitaminbrist kan exempelvis ge trötthet, depression, ökad risk för autoimmuna sjukdomar, förkylning, benskörhet, fetma, psoriasis, tarmsjukdomar m.m. m.m.

Behöver jag tillskott

Livsmedelsverket rekommenderar 10 mikrogram för barn, vuxna, gravida och ammande! Något som kan vara svårt att nå under vinterhalvåret.

Veganen har svårare att få i sin tillräckligt med D-vitamin och behöver därför tillskott i större grad.

Överdosering?

Många studier menar att 50 mg/dag är optimalt, även om Livsmedelsverket rekommenderar 10 mg. Enligt Europeiska läkemedelsmyndigheten kan vuxna ta upp till 100 mikrogram D-vitamin per dag utan att det är farligt.

Ps. D-vitamintillskott sägs också vara bra för personer som tränar väldigt mycket då det främjar muskelfunktionen.

NUVARANDE D-vitamin – behöver jag tillskott eller kan jag få det via maten?
NÄSTA Svullen och uppblåst mage? Här är bästa behandlingen för just dina magproblem