Därför ökar mobilskärmen risken för att bli närsynt – och så undviker du det

Visste du att du faktiskt kan börja se sämre av att sitta för mycket framför skärmar? Här är några knep att ta till för att skydda din syn!

Flera studier de senaste åren har kommit fram till samma sak – att för mycket tid framför datorer och mobiler faktiskt ökar risken för att du blir närsynt. I till exempel Singapore har det redan blivit ett folkhälsoproblem, där är numera cirka 90 procent av befolkningen närsynta.

   – Det beror på en kombination av flera saker, delvis genetik, men också att barnen i Singapore börjar skolan vid tre års ålder och sitter mycket framför böcker och skärmar redan i mycket unga år, säger Tony Pancell, optiker och docent vid S:t Eriks ögonsjukhus.

  – Ögat är som mest avslappnat när du tittar på långt håll. Då är bilden skarp utan att du behöver anstränga dig. Men håller du något framför ögat, till exempel en telefon, så innebär det en muskel-ansträngning för ögat. Tittar du många timmar på nära håll varje dag, och inte vilar ögat tillräckligt, kan ögat börja växa bakåt och bli avlångt i stället för runt. Då får du vad man kallar sendebuterande närsynthet.

Framför allt är det barn, som inte har färdigutvecklad syn, som lättare blir närsynta av för mycket skärmtid, men även vuxna kan få problem. Tony Pansell säger att det forskas på olika behandlingar och att lösningar är på gång. Tills dess är det bra för oss att logga ut då och då.

  – Det du kan göra är att förändra ditt beteende och vila ögonen genom att ta mikropauser.

Ett annat problem som ökar är trött, torra ögon som kommer av att du blinkar mer sällan när du tittar på en skärm.

skärmtid syn ögon

Här kommer fem tips för att skydda din syn:

Håll skärmen på avstånd

Öka avståndet både till datorn och mobilen. Omedvetet håller många mobilen alldeles för nära ögonen.

Ta pauser från skärmarna

Ungefär var tjugonde minut – titta upp från skärmen och fäst blicken på något minst 20 meter längre bort. Sitt så i minst 20 sekunder. Det går lika att stirra ut genom fönstret som att ta en naturlig kaffepaus. Vitsen är att komma bort från skärmen.

Titta på naturen istället

Var gärna ute i den syrerika naturen så ofta du bara kan. Där är det också lättare att hitta något att fästa blicken på en bit bort.

Skydda blicken med en annan skärm

Sitter du vid en dator på din arbetsplats så är det lätt att bli bländad av takbelysning eller ett fönster, och att då kisa med ögonen för att skydda blicken. Testa att hålla handen som en kepsskärm, eller sätt på dig en keps, om det känns bättre så se över ljuset vid din arbetsplats.

Smörj ögonen om det skaver

Om du lätt får torra ögon så kan det vara bra att smörja med ögondroppar, för att inte hornhinnan ska skadas. Prata med din vårdcentral eller en optiker för att få tips om vad som funkar för dig.

 Text: Colette van Luik

Kommentera

Läs mer om våra regler