Därför ska du sluta bry dig om BMI (gör så här i stället!)

Nej, enbart ditt BMI visar inte om du är överviktig eller ohälsosam. Siffran du ser när du räknar ut ditt BMI kan faktiskt vara helt felaktigt. För att få en rättvis bild är det mycket bättre att använda måttband.

räkna ut bmi? gör så här istl

BMI, eller Body Mass Index, har länge kritiserats men används fortfarande som en metod för att räkna ut om en person är överviktig. Det har länge varit känt att BMI-testet inte passar för kroppsbyggare, äldre samt barn och ungdomar upp till 18 år.

I en studie som publicerades i februari i år, gjord av psykologer på University of California, visar att fler än 54 miljoner amerikanare ansågs felaktigt vara ”ohälsosamma” enligt sina resultat från ett BMI-test.

Så här orättvist kan BMI vara

I ett klipp från den amerikanska sajten BuzzFeed visar de hur svårt det är att se på en person vilket BMI den har. Personerna i klippet ”Does BMI Actually Matter?” ställer sig på en linje i ordning från den som har lägst BMI till den som har högst BMI.

Så vet du om du är normalviktig/överviktig – utan att räkna ut BMI

Det absolut bästa är att använda ett måttband. Att vara för rund om magen innebär nämligen en hälsorisk och risken ökar för varje centimeter av midjeomfånget. Det gäller nästan helt oberoende av hur lång man är.

Med stöd från olika studier definieras bukfetma av ett midjemått över 88 centimeter hos kvinnor och 102 centimeter hos män. För kvinnor kan ett midjemått på 80-88 centimeter innebära en ökad risk, framför allt för hjärt- och kärlsjukdom, tillsammans med andra hälsorisker som till exempel rökning.

Så mäter du midjemåttet

Ta fram ett måttband och mät midjan där du är som smalast. Du kan även mäta mitt emellan nedersta revbenet och höftbenet. Stå avspänt med benen lite i sär. Ta ett djupt andetag och andas ut precis innan du mäter. Mät utan att dra åt måttbandet.

Har du ett midjemått över 88 centimeter?

Om du har ett midjeomfång över 88 centimeter (kvinna) eller 102 centimeter (män) är det absolut bästa att gå till en läkare för en hälsokontroll. Där jämförs vikt, blodtryck, blodsockernivå och kolesterol och du kan med egna ord förklara hur du känner dig och få hjälp att gå ner till ett mått och en vikt som är hälsosam för just dig.

GUIDE: 8 bästa vanorna för att gå ner i vikt (för nej, att ”banta” hjälper inte på lång sikt)

räkna ut bmi måttband

För dig som ändå vill räkna ut ditt BMI 

BMI Body Mass Index är ett sätt att skatta om man är överviktigt genom att mäta förhållandet mellan vikt och längd. Testet bör kompletteras med att mäta midjemåttet.

Gör så här: Ta först din vikt i kilo. Multiplicera sedan din längd i meter med din längd i meter. Dividera vikten med det talet.

Exempel: 70 kg / (1,70 m X 1,70 m) = BMI 24,2.

LÄS OCKSÅ: Sockerdetox – så blir du sockerfri på 3 veckor (expertens bästa tips!) 

Missa inte ToppHälsas kurs! Klicka HÄR eller på bilden nedan!

Skärmavbild 2017-06-26 kl. 10.58.21

Kommentera

Läs mer om våra regler