BMI visar inte om du är överviktig eller ohälsosam – siffran du ser när du räknar ut ditt BMI kan faktiskt vara helt felaktigt. För att få en rättvis bild är det mycket bättre att använda måttband.

BMI, eller Body Mass Index, har länge kritiserats men används fortfarande som en metod för att räkna ut om en person är överviktig. Det har länge varit känt att BMI-testet inte passar för kroppsbyggare, äldre samt barn och ungdomar upp till 18 år.

I en studie som publicerades i februari i år, gjord av psykologer på University of California, framgår att fler än 54 miljoner amerikanare ansågs felaktigt vara ”ohälsosamma” enligt sina resultat från ett BMI-test.

Räkna ut BMI – så gör du

  1. Ta först din vikt i kilo.
  2. Multiplicera sedan din längd i meter med din längd i meter.
  3. Dividera vikten med det talet.

Exempel: 70 kg / (1,70 m X 1,70 m) = BMI 24,2.

Räkna BMI kan vara missvisande

I ett klipp från den amerikanska sajten BuzzFeed visar de hur svårt det är att se på en person vilket BMI den har. Personerna i klippet ”Does BMI Actually Matter?” ställer sig på en linje i ordning från den som har lägst BMI till den som har högst BMI.

LÄS MER: Sockerdetox – så blir du sockerfri på 3 veckor

Så vet du om du är normalviktig/överviktig

Det absolut bästa är att använda ett måttband. Att vara för rund om magen innebär nämligen en hälsorisk och risken ökar för varje centimeter av midjeomfånget. Det gäller nästan helt oberoende av hur lång man är.

Med stöd från olika studier definieras bukfetma av ett midjemått över 88 centimeter hos kvinnor och 102 centimeter hos män. För kvinnor kan ett midjemått på 80-88 centimeter innebära en ökad risk, framför allt för hjärt- och kärlsjukdom, tillsammans med andra hälsorisker som till exempel rökning.

Så mäter du midjemåttet

Ta fram ett måttband och mät midjan där du är som smalast. Du kan även mäta mitt emellan nedersta revbenet och höftbenet. Stå avspänt med benen lite i sär. Ta ett djupt andetag och andas ut precis innan du mäter. Mät utan att dra åt måttbandet.

Midjemått över 88 centimeter = farligt

Om du har ett midjeomfång över 88 centimeter (kvinna) eller 102 centimeter (män) är det absolut bästa att gå till en läkare för en hälsokontroll. Där jämförs vikt, blodtryck, blodsockernivå och kolesterol och du kan med egna ord förklara hur du känner dig och få hjälp att gå ner till ett mått och en vikt som är hälsosam för just dig.

GUIDE: 8 bästa vanorna för att gå ner i vikt (för nej, att ”banta” hjälper inte på lång sikt)

Gå ner i vikt – genom att träna.

Vad är ett normalt bmi?

BMI Body Mass Index är ett sätt att skatta om man är överviktigt genom att mäta förhållandet mellan vikt och längd. Testet bör kompletteras med att mäta midjemåttet, först då får du ett hum om vad som är normalt.

Gå ner i vikt – och stanna där!

  • En onlinekurs som ger dig ett nytt ätbeteende under 10 veckor
  • Du får 13 filmer där dietist Karin Magnusson peppar och guidar!
  • Lustfyllt arbetsmaterial ingår (skriv ut hemma!)
  • Diskutera med både Karin och andra deltagare!

NUVARANDE Därför ska du sluta bry dig om BMI (gör så här i stället!)
NÄSTA Gå ner i vikt – och stanna där! En onlinekurs med ToppHälsa