Det är inte bara gravida kvinnor som får cravings. När vi mår dåligt händer det ofta att vi tröstäter istället för att ta itu med känslorna. Enligt den amerikanska dietisten Deanna Minich skvallrar dina cravings mer om dig än du tror. "Genom att analysera vad dina cravings speglar hos dig kan du komma fram till vad som egentligen trycker dig", skriver hon. Vilken typ är du?

Du vill ha bakverk

Att sukta efter bakverk är den vanligaste typen av craving, enligt Deanna Minich. De människor som vill ha kladdkaka och muffins jobbar ofta hårt och mycket, vilket gör att de känner sig utpumpade. Enligt Minich är den stora anledningen till att de söker sig till sockret att de inte upplever tillräckligt med glädje i vardagen.

Så gör du för att bli av med suget: Hitta en hobby som gör dig lycklig och ägna den 30 minuter om dagen. Så fort du upplever mer glädje kommer du inte att vara i lika stort behov av den där äppelpajen.

LÄS ÄVEN: 3 snacks helt utan socker – shoppa nyttigheterna som stoppar sötsuget

Du dras till stark mat

De som trycker i sig stark mat är oftast de som gillar utmaningar och action i livet. De älskar att alltid vara på språng och när de inte får tid till sina äventyr ger chicken vindaloo och stark chili dem känslan av att vara igång.

Så gör du för att bli av med suget: Om du inte har tid att resa kan du få nya utmaningar genom att exempelvis prova på en träningsform som ligger långt ifrån din comfort zone. Vad sägs om kickboxning eller bikramyoga, till exempel?

Du gillar salta saker

Salt binder vatten och gör dig uttorkad och trött. Om du är en person som har svårt att vara kreativ kan det bero på att du äter för mycket salt.

Så gör du för att bli av med suget: Istället för att öppna en ny chipspåse kan du försöka med djupandning, meditation eller löpning. När vattnet rör sig i kroppen uppstår kreativitet, enligt Deanna Minich.

Foto: iStock

Du knaprar när du äter

Om du tycker om att det knastrar och låter när du äter signalerar du att du vill vara i centrum. Det kan också handla om att du håller tillbaka ilska för att du exempelvis känner dig åsidosatt.

Så gör du för att bli av med suget: Försök förstå dig själv. Varför känner du ilska och när kommer den? Istället för att störa dina kollegor med din knapriga lunch kan du skriva ned dina känslor och tänka på dem när suget kommer.

Du älskar kaffe

Om du är en person som vill vara konstant uppdaterad och ha koll på allt är det inte konstigt om din craving är koffein. När du känner dig slö och trögtänkt finns det en uppfattning om att kaffe gör dig pigg och alert, men koffeinet ger i själva verket en falsk upplevelse om att du är pigg. Egentligen gör det dig bara utmattad.

Så gör du för att bli av med suget: Istället för att ta ytterligare en kopp kaffe, tillåt dig en stunds vila. Försök att ta en tupplur eller gå och lägg dig tidigare på kvällen, så blir det lättare att koncentrera dig nästa dag.

Foto: iStock

Choklad är det bästa du vet

Säger vi ordet craving tänker nog de flesta på choklad, och visst ger en len tryffel oss tillfredsställelse som inget annat. Och det är just känslan av njutning och till och med kärlek som gör att vi återkommer till chokladkakorna, menar Deanna Minich.

Så gör du för att bli av med suget: Istället för att trycka i dig ännu fler praliner ska du ta ett djupt andetag och tänka på kärleken som finns i ditt liv. Kanske behöver du mer kärlek, eller bara en kram, nästa gång suget gör sig påmint.

Foto: iStock

Du tänker mest på ost

De som har ett komplext förhållande till sin mamma dras förmodligen till ost när de vill trösta sig. När vi vill bli ompysslade är det inte konstigt att vi blir sugna på brie och gruyère, eftersom de är gjorda av mjölk som kan associeras till att din mamma ammade dig (om hon gjorde det).

Så gör du för att bli av med suget: Behöver du bli sedd och omhuldad? Bilda en samtalsgrupp med människor som du känner dig trygg med, och berätta hur du känner, istället för att ta en till bit camembert.

Foto: iStock

Glassen är din räddning

Glass ger oss ofta associationer till barndomens somrar och ger en känsla av frihet. När vi känner oss sårade och nedstämda hjälper därför glassen oss att minnas livets finaste stunder.

Så gör du för att bli av med suget: Skriv ned vad som får dig att känna lugn och trygghet i ditt dagliga liv. Exempelvis kan lekfulla aktiviteter som en cykeltur eller ett dopp (om vädret tillåter!) göra att de ledsna tankarna försvinner, och då låter du bli den där skopan vanilj.

Tack Mind Body and Green för artikelinspo!

 

Här finns fler intressanta listor på ToppHälsa:

10 anledningar till att det är bra att dricka vatten (bortsett från att det är törstsläckande)

9 enkla saker att göra – som ökar ditt välbefinnande!

10 tecken på att du faktiskt har det bättre än du tror

Gå ner i vikt – och stanna där!

  • En onlinekurs som ger dig ett nytt ätbeteende under 10 veckor
  • Du får 13 filmer där dietist Karin Magnusson peppar och guidar!
  • Lustfyllt arbetsmaterial ingår (skriv ut hemma!)
  • Diskutera med både Karin och andra deltagare!

NUVARANDE Det här säger dina cravings om dig – och så blir du av med dem
NÄSTA Är det farligt med sötningsmedel? Läkaren svarar!