Detta ska du dricka för att lättast gå ned i vikt (ibland är det enkla det bästa)!

Tänk om det var så lätt som att bara dricka lite mer vatten för att gå ner i vikt och minska sockersuget … Studier visar att det faktiskt är just så som det är!

Att dricka en procent mer vatten om dagen kan kanske vara den enklaste vägen till att ta kontroll över vikt och sockersug. Det visar en studie gjord på närmare 20 000 amerikaner som alltså drack mer vatten och som följd av det faktiskt drog ner på kalorier, mättat fett, socker och salt.

Vad är det då för mirakelvatten gäller? Faktiskt helt vanligt kranvatten. Eller vatten på flaska om du föredrar det. En av anledningarna till att deltagarna både fick i sig mindre kalorier och socker var att de ofta ersatte dricka med socker i, som till exempel läsk, med det extra glaset vatten. Studien gjordes av University of Illinois i Urbana-Champaign, och tas upp av sciencedaily.com.

En annan studie gjord på överviktiga personer i åldrarna 55–75 år visade även den att vatten kan hjälpa till när man försöker tappa vikt. Deltagarna delades upp i två grupper. Alla åt hälsosam mat, men i den ena gruppen drack man också två glas vatten en stund före varje måltid. På tre månader hade personerna i gruppen som drack extra mycket vatten gått ner cirka 30 procent mer än de i gruppen som inte lade extra fokus på drickandet. Studien gjordes på Virginia Tech University i USA.

Drick vatten för att gå ner i vikt

Så hjälper vatten dig att gå ner i vikt:

  • Vatten innehåller inga kalorier.
  • Vatten släcker törst och gör dig mindre hungrig.
  • Vatten kan hjälpa mot sockersug och hungerkänslor.
  • Vatten är lättillgängligt, för de flesta av oss, och du kan alltid ta ett glas när du känner sug.
  • Vatten hjälper dig att hålla igång magen och motverkar förstoppning.
  • Vatten gör att du slipper vätskebrist, som kan göra dig trött och få dig att göra dåliga val.

Så får du in bra vattenrutiner:

  • Drick ett stort glas vatten det första du gör varje morgon.
  • Ha alltid med dig en vattenflaska.
  • Ställ larm på klockan några tider utspridda under dagen – drick ett glas vatten varje gång du hör larmet.

 

OBS! Tänk på att lagom är bäst. Drick 1,5–2 liter vatten om dagen.

Vill du läsa mer sånt här? Följ ToppHälsa på Facebook för att inte missa det senaste inom kost, träning och hälsa!

 

Psst… Missa inte ToppHälsas nya kurs! Klicka på bilden för att få reda på mer.

tappa vikt

Kommentera

Läs mer om våra regler