DIETISTEN SVARAR: Vad är bra träningsmat för allergiker?

FRÅGA: Jag är multiallergisk och måste undvika mjölk, gluten, nötter, ägg, fisk, skaldjur, stenfrukter och citrusfrukter. Är även känslig mot tomat och morot, men det går bra i små mängder. Skulle väldigt gärna vilja ha hjälp med bra träningsmat. Det jag kan äta är potatis, ris, glutenfri pasta, kyckling, nöt- och fläskkött och grönsaker som gurka, sallader, paprika och majs. / Fredrika

Dietist Karin Magnusson svarar:
”I bra mellis före träning behövs kolhydrater”

Karin Magnusson

ToppHälsas dietist Karin Magnusson svarar på frågor om kost.

– Om man tränar mycket kan det vara trixigt att få till bra mellanmål, och ibland också återhämtningsmål. Är man allergisk mot mycket, blir det en än större utmaning. Bra mellanmål före träning behöver innehålla kolhydrater av bra kvalitet, protein och fett. Gällande kolhydrater är glutenfritt bröd bra. Det finns massor av recept och inspiration på nätet med mandelmjöl, kokosmjöl, bovete, glutenfri havre och glutenfria mixer som grund, och hembakat bröd blir ofta som mest näringsrikt. Det finns också specialbagerier som har bra (men dyrt) glutenfritt bröd.

Kall skivad potatis ger väldigt långsamma kolhydrater. Bananer eller en halv portion glutenfri pasta (på quinoa, linser, bönor med mera) funkar också.

För att få i dig proteiner kan du äta exempelvis skinka, kalkon, baljväxter. Gör hummus av kikärter eller ”plättar” av mixade bönor.

Viktigt och energirikt fett får du i goda raps- och olivoljor (ringla på mackan och strö på lite örtkrydda), jordnötter, avokado och oliver.

Ersätt vanlig yoghurt, mjölk och fil med veganska alternativ på soja, kokos och quinoa (eller mandel om du tål det). Välj det som är berikat med kalcium och vitamin D. Soygurt och oatgurt är gjorda på soja  respektive havre. Havre är naturligt glutenfritt, men kan vara ”smittat” av andra spannmål.

Fokusera på de frukter och grönsaker som du kan äta. Inte bara isbergssallad, utan (baby)spenat, grönkål, mangold och nässlor. Paprika är jättebra, ät det ofta! Om du kan äta bär så rekommenderar jag det varmt. Skriv gärna en lista på det du kan äta och se till att äta rikligt av dem varje dag.

Psst! Ät bra och kom igång med träningen med vår populära kurs! 

Träna med D-Flex & Pam!

  • Hitta formen på 21 dagar – unikt program
  • Totalt 9 timmar film, där ni tränar tillsammans
  • Pepp och skratt med chefredaktör Pamela Andersson
  • Så ska du äta för att må bra, och bli stark!

 

NUVARANDE DIETISTEN SVARAR: Vad är bra träningsmat för allergiker?
NÄSTA Kan du inte sova? Nio livsmedel som hjälper dig varva ner!