Träna hela kroppen på bara 10 minuter – här är bästa övningarna!

Ibland får man inte tiden att räcka till – då vill man ha ett effektivt och enkelt träningspass att göra hemma som aktiverar hela kroppen. ToppHälsas träningsexperter visar här fyra enkla övningar utan redskap som tränar mage, rumpa, lår, rygg och armar – alltså HELA kroppen!

Styrketräning är ett otroligt effektivt sätt att öka förbränningen, få snyggare hållning och och slimmade muskler. Men du behöver inte gå till gymmet för en riktigt bra genomkörare!

Här visar ToppHälsas experter dig 4 övningar för hela kroppen – perfekt när du har 10 minuter över, eller varför inte till din promenad eller löparrunda! Enjoy 😍 

 

Träningsövning 1: Sumo Squats – för lår och rumpa!

Här visar Karin Bramsjö en variant av squats som är supereffektiv för lår och rumpa! Skillnaden från vanliga squats är att du står lite bredare isär med benen.

Tänk på att: Stå höftbrett och låta tårna peka lite utåt och ha en stolt hållning!

 

Träningsövning 2: Smala armhävningar – perfekt mot gäddhänget

En smalare armhävning som tar väldigt bra på triceps, baksidan av överarmen. Utgå från din dagsform och gör antingen på fötterna eller på knäna.

Tänk på att: Spänna magen och hålla armarna tätt intill kroppen.

 

Träningsövning 3: Rygglyft med penna – för bättre hållning och välformad rumpa

En variant på rygglyft där det enda redskap du behöver är en penna! Effektiv för hela ryggmuskulaturen och även rumpan.

Tänk på att: Spänna magen och hålla blicken ner i golvet för att skydda nacken.

 

Träningsövning 4: Höftlyft (för höft, rumpa och mage!)

Sandra Hiort visar en övning som är bra för höjtböjarna, perfekt för dig som springer mycket. Den är också effektiv för rumpa och mage. Funkar lika bra med gummiband som utan.

Tänk på att: Göra övningen lugnt och kontrollerat och lyfta höften så högt du bara kan.

Psst.. Du har väl inte missat ToppHälsas viktkurs?

Tappa 3–4 kilon med vår onlinekurs!

topphalsa-onlinekurs-utvald

Kickstarta ditt viktras med ToppHälsa! I vår kurs på nätet får du:

      • En kalorisnål och god meny dag för dag i två veckor.
      • Åtta filmer som guidar dig.
      • Personlig pepp från chefredaktör Pamela Andersson.
      • Lära dig allt om fettförbränning.
      • Tänka igenom hur du ser på dig själv och din vikt.
      • Pamelas eget träningsprogram för att bli stark och orka mer!

Ibland behövs kickstart för att komma igång

– Välkommen till vår onlinekurs – klicka här eller på bilden ovan!

THTranamedbalk2

Fler träningsfilmer:

RYGG – Bästa ryggövningarna – aldrig mera gamnacke!

BEN – 3 träningsövningar för starka ben (som du kan göra hemma!)

ARMAR – 3 övningar för snygga och tonade armar

AXLAR – 3 effektiva träningsövningar mot stela axlar

RYGG – 5 enkla övningar för en stark rygg

RUMPA – 4 bästa övningarna för en välformad rumpa (ja, du kommer märka effekt!)

MAGE – stark och platt mage

Kommentera

Läs mer om våra regler