3 experters bästa tips för att slippa förkylning:

experter om förkylning

Tony Duberg, läkare (foto Kristian Pohl), Annika Sjöö, hälsoprofil (foto Markus Holm), Karin Magnusson, dietist (foto Theresia Köhlin).

Förkylningsexpert, Tony Duberg, läkare:

– Träna! Regelbunden fysisk aktivitet stärker ditt immunsystem. När förkylnings-
viruset anfaller har du lättare att stå emot det – och kanske kan du undvika att förkylningen bryter ut.

Finns det något sätt att bli frisk fort?

– Nej, det finns inga mirakelkurer om en förkylning har brutit ut. Det enda du kan göra är att lindra symtomen. Försök må bra, så gott det går, trots att du är sjuk. Var snäll mot din kropp. Ge den vila, bra sömn och lite extra vätska. Undvik fysisk och psykisk belastning. 

Träningsexpert, Annika Sjöö, hälsoprofil:

– Vila! Att tillåta kroppen att återhämta sig ordentligt och gärna boosta med ingefära, citron och honungste eller shots! Jag vet inte hur mycket skillnad det gör, men det känns gott i alla fall.

När kan man börja träna igen efter en förkylning?

– Du ska inte träna så länge du har ont i halsen. Börja lugnt med promenader när du känner dig bättre!

Kostexpert Karin Magnusson, dietist:

– Ät näringsrik mat och sov – mycket!

Vad ska man äta för att inte bli sjuk?

– Jag tror stenhårt på goda bakterier. Ät naturell yoghurt, små portioner fermenterade grönsaker, eller – om du vågar – en hutt rå äppelcidervinäger varje dag.

 
snuva förkylningen

12 andra supertips för att slippa förkylning

1. Tvätta bort bacillerna

Förut trodde man inte att man kunde skydda sig mot luftburna sjukdomar genom att tvätta händerna. Numera vet man att det är ett av de bästa sätten att undvika att bli sjuk. Förkylning smittar lätt när du tar på till exempel dörrhandtag och ledstänger och sedan petar dig i ögonen eller näsan. Tänk på att tvätta ordentligt, även mellan fingrarna och lika länge som det tar att sjunga första versen på ”Blinka lilla stjärna”.

2. Håll förkylnings-avståndet

Tänk på att många förkylningsvirus sprider sig i en radie på 1–2 meter runt den som är smittad.

3. Ät probiotika för att stärka immunförsvaret

Nyttiga bakterier, probiotika, stärker immunförsvaret. Forskare är alltmer överens om att vissa goda bakterier kan trigga vårt försvar. Man har sett att de skyddar mot förkylning och förkortar sjuktiden. Fermenterade (jäsning som bildar mjölksyrebakterier) grönsaker och mat som surkål, kimchi, oliver och yoghurt är fulla av probiotika.

förkylning

Var snäll mot tarmfloran för att slippa förkylning.

4. Håll din näsa varm …

Forskare vid Yale University i USA har kommit fram till att ju kallare din näsa är, desto lättare förökar sig så kallade rhinovirus som orsakar förkylning och andra infektioner i övre luftvägarna.

5. … och skölj den!

Yogisar har gjort det i alla tider, nu hänger allt fler på trenden att skölja näsan med koksalt. I vetenskapliga studier har man sett att det kan skölja bort virus ur näsans slemhinna. Att köpa en nässköljare på apoteket och koka sin egen saltlösning är en bra idé. Koka upp fem deciliter vatten och blanda i en tesked koksalt. Låt svalna innan du sköljer.

6. Sov för att få motståndskraft

Immunförsvaret försvagas om du inte får tillräckligt med vila. Du blir tre gånger mer mottaglig för förkylningsvirus om du sover mindre än sju timmar per natt jämfört med åtta timmars sömn.

7. Boosta dig med grönsaker och frukt

Grönsaker och frukt ger dig vitaminer och mineraler som boostar immunförsvaret, till exempel C-vitamin, A-vitamin, selen och zink. Bra källor är röd paprika, morot, spenat, broccoli, citrusfrukter, blåbär och papaya. Du bör få i dig ungefär 500 gram grönsaker och frukt om dagen.

8. Ät fisk för att få D-vitamin

Lax innehåller D-vitamin som är viktigt för immunförsvaret. Sill, makrill, sardiner och böckling är andra bra matval. Liksom mjölkprodukter berikade med D-vitamin.

9. Gå och träna i tid

Nej, du ska kanske inte träna när du väl är förkyld. Men fysisk aktivitet stärker immunförsvaret. Träning ger ökad genomblödning av kroppens samtliga organ, vilket gör att nya celler lättare kan bildas. Det är därför de som tränar regelbundet generellt har bättre hälsa och färre förkylningar än andra.

10. Koppla av för hälsan

Visste du att stressade människor har mer än dubbelt så hög risk att drabbas av förkylning eller influensa jämfört med icke-stressade individer? Det visar ny forskning från Århus Universitetssjukhus. Vid stress ökar produktionen av hormonet kortisol, vilket försvagar immunförsvaret och ökar risken för att du ska bli sjuk.

11. Zink-boosta för att utrota virus

Mineralet zink är är bra för immunförsvaret och har dessutom virusdödande egenskaper. Forskning visar att om zink-tillskott tas när de första tecknen på en förkylning visar sig blir förkylningen både kortare och mildare. Proteinrika livsmedel brukar innehålla mycket zink.  Bra zink-källor är kött, ägg, fisk, skaldjur, ost, baljväxter och mjölkprodukter.

12. Fimpa för alltid

Rökning fördubblar risken att bli förkyld. Det försvagar både immunförsvaret och slemhinnan i luftvägarna, vilket gör att virus och bakterier lättare får fäste. En stark slemhinna är bra,  den kan försvara oss mot de virus och bakterier som attackerar kroppen.

 Av Colette van Luik

NUVARANDE Experternas bästa tips för att slippa förkylningar (+12 andra knep)
NÄSTA 9 tips för att minska din stress i vardagen