Följ Frida Boisens rapporter från ToppHälsa Training Camp

Den här veckan är en stor del av ToppHälsa-redaktionen på Training Camp i Portugal. De har lovat att rapportera flitigt och ta en massa fina bilder som du kan njuta av här!

portugalnypuff

Lördag

Vi startade tidigt och nu har planet med 200 superpeppade ToppHälsa-läsare landat i Portugal.

Och redan har vi njutit en jogg i solen, dansat Afro med ToppHälsas Erika Kits Gölevik på stranden och så har vi kört Jive med Let’s Dance-stjärnorna Annika Sjöö och Malin Johansson. Superhärligt! Efter middagen stupade vi alla i säng.

Frida är glad på stranden!

Söndag

Solhälsning på stranden!

Finns det något bättre än att köra en solhälsning? Antingen med vår underbara yogaexpert Lena Järpsten vid sjurycket på morgonkvisten, eller genom en morgonjogg eller stavgång på stranden, där vi rör oss mot den röda solen som precis lyfter sig över horisonten. Magiskt vackert! Chefred-Frida körde morgonjogg och sedan blev det ett styrkepass med Åsa. Efter det smakade frukosten fantastiskt!

Boot Camp med Erika!

Energin flödar – ToppHälsa-veckan är igång. Några av dagens succépass hittills är Malin Johanssons burlesquepass, som blev så uppskattat att vi lovat att lägga in ett extrapass förutom de redan schemalagda. Vår tränings-Erika körde Boot Camp i skogen och på stranden – som slutade med att alla ålade sig totalt sandiga och lyckliga. Karl Dyall har kört sitt första energiladdade crossfitpass och då har vi bara nämnt hälften…

Solen skiner! Det är 22 grader varmt och vi har precis njutit underbar grillad tonfisk med tomatsallad på stranden. Nice!

Måndag

Dagen började med – fotbad…
Just nu strålar solen och livet leker. Annat var det i natt. När jag sover – ja, då sover jag. Så blev aningen förvånad när jag i morse fick vada in till servicekontoret. Jag hade tydligen missat värsta superstormen. Men självklart knäcker inte en Algarvisk nattstorm våra underbara resenärer!

Redaktör-Sandra och jag flyttade helt sonika upp ToppHälsas servicebord en trappa upp till baren. Springtimes platschef Lotta Larsson och assisterande plastchef Linnea Björndahl fixade värmeljusmys och ja – det blev hur nice som helst.

Sen morgonyoga!
Efter fotbadsövningarna blev det morgonyoga kl 07.00 för Cecilia Duberg. Så skönt att få kroppen av vakna.

Ska jag vara helt ärlig känns min ländrygg stelare än någonsin. Ska fråga träningsexpert-Erika som hittills hunnot bjuda på både afropass, Boot Camp-pass och aerobox-pass om hon har några grymma övningar till mig så jag blir sådär härligt böjlig igen. (Känns som att hon lär ha ett par i bakfickan). Vore perfekt. För steltant-looken kan jag väl vänta med en sisådär 37 år till, tycker jag.

Bollywood-fest!
Ingen Training Camp Portugal utan Bollywood! För mig är den indiska dansstunden med ToppHälsas yogaexpert Lena Järpsten ute på plankan ett måste. Ett mycket kärt måste, som jag verkligen kan längta till. Det är svårt att förklara känslan, men det handlar om väldigt mycket lycka, när man står där och får klappa regnbågen, jaga fjärilar och ja – allt det där andra vi gör medan vi åmar oss mot solen och ser ut över atlanthorisonten.

Crossfit-energi!
Vår kostexpert Kristina Andersson är en av alla de som blivit totalt Crossfit-frälst under den här resan. Hon missar inte ett endaste pass för vår crossfitexpert på plats – supertrevliga Karl Dyall. Medan vi åmade oss för fullt på Bollywooden så svettades och frustade Kristina och gänget något enormt i sanden på stranden några hundra meter bort.

– Jag är nog helt enkelt lite mer bekväm än dig, när jag väljer träningsform, sa jag till Kristina, när vi gick mot hotellet.

– Jag måste ha något som är så maxat att jag inte kan tänka på något annat, förklarade Kristina.

– Och för mig blir träningen av när jag har vansinnigt roligt och bara njuter. Som på Bollywooden. Då blir jag så lycklig, sa jag.

Det bästa av allt med ToppHälsas Training Camp här nere är att det garanterat finns ALLT för den som är träningssugen. Och imorgon borde jag förstås köra Crossfit, bara för att utmana mig själv 😉

Alla vi som älskar Hanna klappar nu!
Idag kl 14 var föreläsningssalen fullsatt när fotbollsstjärnan Hanna Ljungberg skulle hålla sin föreläsning. Och oj, vad bra hon var. Hon pratade om hennes karriär och väg här i livet. Och om hennes motto, som följt henne längs med vägen: ”Hur kan jag göra det här lite bättre och hur tar jag mig dit?” Hon pratade om att gå på träning för att träna, inte tränas, att ta eget ansvar. Innan Hannas timme var slut hade jag gråtit flera gånger och skrattat dubbelt så många gånger. Tack Hanna för inspirationen!
Fantastiskt att vi får lyssna på dig!

Dagens uppdrag: Gå till Spanien

Det är inte lika jobbigt som det låter. Utan snarare alldeles, alldeles underbart. Halv nio samlades en trupp på 70 personer på trappen utanför hotellet. Och sen vandrade vi med och utan stavar – till Spanien.
Vi knallade ungefär 5 km genom pinjedoftande skog till grannbyn Villa Real. Därifrån tog vi färjan över floden till Ayamonte, den spanska idylliska byn på andra sidan.

Där blev det shopping (hittade ett par grymt snygga svarta sandaler för beachresan i vinter för ca 80 kronor) och sen slog vi oss ned på torget för att njuta av en lunch och en café con leche.

Och sen, när vi njutit klart, tog vi färjan hem och knallade hem till Portugal.

Träffade Annika Sjöö i baren med Hanna Ljungberg och gympa-Anna från Göteborg. Annika var på väg ner för att köra sitt Salsa/Samba-pass på plankan och Anna tipsade om ett par fantastiska löpartights som var nedsatta med 50 % i Runners Store. Nice!

Solen skiner och livet leker här i Portugal. Just nu gick redaktörs-Sandra precis ned på stranden för att köra akro-Yoga med träningsredaktörs-Erika och yoga-Lena. Modiga tjejer! Själv är jag lite mesigare (rädd att jag ska ramla på näsan) och måste dessutom skriva klart lite texter till tidningen. Kram på er!

I tisdags gav vi oss av i gryningen och promenerade till Spanien…

Sista biten till Spanien får man ta färja över…

Tobias Karlsson lär ut tjurfäktardansen paso doble på stranden.

Paso doble, JAAAA!

Det gäller att hålla tungan rätt i mun…:-) FOKUS

Frida känner lite på Karl Dyalls sexpack… ”Väldigt hårt”, säger Frida.

Onsdag – Sångfest med Karl Dyall & co

Dagen började med en magisk morgon. Alltid lika fascinerande att uppleva soluppgången på stranden. Jag vänjer mig aldrig. Vid att se färgerna växa fram på himlen. Det är så otroligt vackert att man inte för ett ögonblick tänker på att man springer.

Sen fortsatte dagen med frukost (smakar aldrig så gott som här – man blir hungrig på ToppHälsa-veckan) och träningspass.

På kvällen föreläste härliga Annika Sjöö om sina upplevelser av att vara en Fröken duktig, på gott och ont. Och sen – blev det karaokefest i baren.
Våra underbara ToppHälsa-läsare var grymt modiga och körde järnet!

Allra mest njöt jag när Karl Dyall körde Superstitious – som gjord för hans röst. Och sen var det fantastiskt kul att få köra Summer Nights med samme Karl. En riktigt härlig Grease-duett. Tobias Karlsson, Hasse Castergren – vår grymma naprapat, ToppHälsas Sandra Hiort och Erika Kits Gölevik, Lotta Dyall, ToppHälsa-läsaren Helena Wildros, Malin Johansson och många fler – tack för oförglömliga tolkningar av härliga hits.

Nu dags att sussa!

Bergpass & Tobias Karlsson = Allt är möjligt!
Idag tog vi bussen upp till bergen. Såå vackert! De riktiga tuffingarna sprang 15 km (skulle varit 14 men det blev lite extra långt) och vi andra sprang, stavgick eller gick 10 km. I riktigt kuperad, helt fantastisk terräng. Alla ni som varit på bergpasset här nere i Portugal vet att man känner sig enormt stolt när man kommer i mål.

Och känslan att se ut över nejderna med apelsinträd är breathtaking.
Efter en underbar lunch på stranden, provade Sea bass för första gången här nere på strandrestaurangen – såååå gott, så lyssnade jag på kroppen – och gick upp på rummet och sussade sött.

En timmes återhämtning och siesta, sen var jag som ny igen!
På kvällen var det dags för underbara Tobias Karlsson att hålla sin föreläsning Allt är möjligt.

Den är så bra. Han är så bra. Hans budskap är sååå viktigt.
Egentligen skulle jag vilja att alla i hela Sverige fick höra hans föreläsning. Om hans resa mot sin dröm. Om att våga följa sin dröm.
Ska verkligen försöka få till det så att ToppHälsa kan låta fler få ta del av Tobias. För jag lovar – du kommer också att bli berörd, gråta, skratta, gråta igen och skratta igen.

Det finns helt enkelt bara en Tobias Karlsson – och han är bäst i hela världen! Stående ovationer förstås!

Stor puss på dig Tobias! Du är bäst!