Förkyld? Så blir du frisk snabbt – läkaren & naturläkarens bästa råd

Förkyld? Igen? Suck! Men det finns faktiskt knep som hjälper, som kan förebygga och lindra. Vi har samlat ihop experternas 11 bästa råd, både huskurer och forskningsbevis.

huskurer mot förkylning

Nu kommer den, nu kommer den, nu kommer den … Attttttjo! Ja, förkylningen alltså. Eller förkylningarna. I pluralis. För den här tiden känns ibland som en årstid i sig; förkylningsårstiden. Ni vet månaderna då man sitter på jobbet, sänkt, halv-febrig, snorar och kan inte tänka klart.

– Globalt sett så är vi nordeuropéer inte mycket mer förkylda än man är i sydligare länder, men våra förkylningar är mer samlade till hösten och vintern. Troligen beror det på att vi inte är ute lika mycket, utan trängs mer inomhus i dålig inomhusluft, säger Peter Åhnblad, överläkare och öron-, näsa- och halsspecialist vid Sickla ÖNH-center.

Vissa år är extra jobbiga, när man har fått förkylningen från helvetet; den som aldrig går över utan tar om och tar om.

– Många kommer till oss och undrar varför förkylningen aldrig går över, men ofta är det inte en förkylning man har, utan flera. Det finns ju hundratals förkylningsvirus i omlopp. Du får en förkylning, som sänker det lokala immunförsvaret i slemhinnan, och då passar nästa förkylning på att angripa. Det vill säga; du träffar en vän, som också är förkyld, och så byter ni virus med varandra – och du tror att förkylningen tog om, förklarar Peter.

Men det är inte helt hopplöst. Du kan göra saker både för att skydda dig, och bli frisk så fort som möjligt. Kolla in ToppHälsas tips!

LÄS OCKSÅ: Hur länge smittar förkylning?

 

Peter Åhnblad: så blir du frisk snabbt från förkylningLäkarens 6 bästa tips mot förkylning

Öron-, näsa- och halsläkaren Peter Åhnblad ger sina bästa råd för att bota förkylningar.

1. Skölj med saltvatten!

Det här är egentligen en gammal tradition, som vi dock glömt bort. Men saltvattensköljningar har visat sig vara väldigt effektivt, både för att undvika och bli av med förkylningar. Dels minskar du belastningen av mikrober (virus och bakterier) i näsan, dels stärks näshygienen. Också på små barn som har svårt att snyta sig är detta perfekt!

Gör så här: Köp en nässköljare på apoteket. Blanda ut ½ tsk salt i 250 ml kroppsvarmt vatten, och skölj näsan med saltvattnet.
I förebyggande syfte: Skölj en gång om dagen. Vid förkylning: Skölj två gånger om dagen.

2. Satsa på sömn

Långsiktigt är det bra att äta mycket frukt och grönt, ha en positiv livsinställning, inte röka etcetera för att stärka kroppens immunförsvar.

Men här och nu är god sömn ett av de bästa tipsen för att stå emot och bli av med förkylningar. Varför? Jo, för att kroppen återhämtar och reparerar sig och slemhinnan stabiliseras när du sover.

3. Håll dig hemma

Många stannar hemma när förkylningen brutit ut som värst och man inte pallar att gå till jobbet. Men om du har möjlighet, så håll dig hemma (eller ta det åtminstone lugnt) i 1–3 dagar när du känner att en förkylning håller på att bryta ut.

Du minskar stressen, vilket gör att förkylningen går över snabbare (stress försämrar immunförsvarets förmåga att bekämpa infektioner). Och du gör kollegerna en tjänst, eftersom du smittar som mest de tre första dagarna.

4. Ta träningspaus

När du känner att förkylningen smyger sig på, skippa träningspasset. Träning förvärrar i initialskedet. Träna heller inte om du har feber.

Men om du känner att förkylningen börjar dra ut på tiden, att snorandet inte riktigt går över, så kan du prova att träna. Viruset kanske till och med är borta, det är bara slemhinnorna som fortfarande är irriterade och ”står på tå”, redo för nästa attack, vilket gör att du känner symtomen fast viruset är borta.

5. Feber över 38,5? Ta febernedsättande

– Det här kan diskuteras. Feber är i sig inte farligt, utan ett tecken på att kroppens immunförsvar jobbar för fullt. Allmänt sett tycker jag att upp till 38,5 är det bra att uthärda febern. Men däröver sliter febern så pass mycket på kroppen att det är bättre att ta exempelvis paracetamol än att låta bli.

6. Kortisonsprej istället för nässprej

– Beroendet av förkylningsnässprej har ökat – troligen för att den blivit mer lättillgänglig. Men nässprej är ingen ”snäll” medicin, utan ett potent kärlsammandragande medel.

På förpackningen står det att du kan ta sprayen i tio dagar, men vi ÖNH-läkare rekommenderar inte mer än fem dagar och helst bara på kvällen när du är väldigt täppt  – just för att det är så lätt att bli beroende.

Testa istället att skölja med saltvatten (finns även att köpa färdig i sprejform på apoteket). Om man lätt får känning av sina bihålor är receptfri kortisonnässprej ett bra alternativ.

LÄS OCKSÅ: ”Jag har hosta och är förkyld – vågar jag träna?” Läkaren svarar

 

huskurer mot förkylning bli frisk snabbtNaturläkarens 5 bästa tips och huskurer mot förkylning:

Naturläkaren Jana Särman ger sina bästa råd för att bota förkylningar.

Alvedon i alla ära – det finns också en uppsjö av alternativa botemedel för att mildra förkylningen. Jana Särman, utbildad inom traditionell kinesisk medicin, örtmedicin samt diplomerad akupunktör, tipsar.

– En liten förkylning är väl okej, men jag tycker att vi i Sverige är förkylda för mycket. Många blir ordentligt sjuka och sängliggande i en hel vecka eller ännu längre och vissa har upprepade förkylningar.

Har man långa upprepade infektioner, som går in i varandra, har det ibland inte längre med ”yttre smitta” att göra, utan det kan vara inre obalanser som yttrar sig i förkylningsaktiva symtom.

1. Gör en analys

Vi är alla olika; vissa får hög feber vid förkylning, hos andra sätter den sig framför allt på luftvägarna. Vissa är kalla, medan andra är stressade eller har blodbrist etcetera. Därför behöver vi också olika behandling. Gör en analys hos en person utbildad inom traditionell kinesisk medicin, så du får det just du och ditt immunförsvar behöver.

2. Gosa in dig

Är du en ”kall” människa så kan det hjälpa att i ett tidigt stadium, när du börjar känna dig frusen, ta på sig varma kläder.

3. Ingefära är bra – men undvik vid hög feber!

Örter har olika energier och funktioner på kroppen. Att dricka varmt te med ingefära och är bra för att stärka immunsystemet. Men har du hög feber ska du undvika ingefära – då är den för ”het”, kroppen behöver inte mer värme.

Prova istället blåbärsjuice eller annan dryck med mycket C-vitamin och antioxidanter.

LÄS OCKSÅ: Ingefära – hur nyttigt är det egentligen? Vår dietist svarar!

4. Te på rölleka

Att koka te på rölleka och dricka kan hjälpa då rölleka är utdrivande. (Rölleka kan du plocka själv sex månader om året. Annars kan du köpa den i hälsokostaffärer. Torkad rölleka är dock mer bitter än färsk.)

5. Täppt näsa? Testa detta!

Pepparrots- och citronvatten är bra mot täppt näsa. Pepparrot är vätskedrivande och slemlösande.

Riv pepparrot i hett citronvatten. Sila och drick.

 

LÄS OCKSÅ: Alltid trött? Här är de 13 vanligaste orsakerna

Kommentera

Läs mer om våra regler