Forskare: 7 myter om gluten (nej, glutenfri kost är inte hälsosammare)

Mår alla bättre av att utesluta gluten? Och är glutenfri kost verkligen hälsosammare än vanlig? ToppHälsa reder ut 7 myter om gluten och glutenintolerans.

Myt 1: Glutenfritt garanterar viktminskning

– Människor som följer en glutenfri kost utesluter vanligtvis mycket kolhydrater, så det är inte förvånande att följden blir viktminskning, säger forskaren Caroline Dunn, som varit med och lett en studie om gluten vid University of Florida.

– Folk hyllar ofta glutenfritt eftersom man då tar bort väldigt mycket skräpmat från sin kost, men man kan ta bort det utan att helt eliminera gluten och ändå få samma resultat, säger hon.

glutenfri kost – hälsosamt eller inte

Myt 2: Glutenfri kost är hälsosammare

Många som äter glutenfritt tror att glutenfria livsmedel är bättre och hälsosammare. Men ofta kan det snarare vara tvärtom.

Detta beror på att ett recept ofta förlorar textur och smak när man tar bort gluten, och ett enkelt sätt att få tillbaka detta i glutenfria produkter är att ersätta det med socker och fetter.

– När produkterna är specifikt glutenfria måste tillverkarna ersätta ingredienser med andra tillsatser eftersom de inte kan använda vetemjöl, säger Dunn.

Läs mer: 10 fantastiska råvaror att äta om du vill må bra – och hålla vikten

 

Myt 3: Mindre gluten innebär mindre orolig mage

35 procent av de tillfrågade i studien vid Universiy of Florida, trodde att uteslutning av gluten kunde ge dem ett bättre matsmältningssystem. Men detta gäller bara de som är glutenintoleranta.

– Annars finns det egentligen inga belägg för att ta bort gluten ur kosten för att förbättra din matsmältning, säger Caroline Dunn.

Glutenintolerans kan orsaka magsmärtor men alla behöver inte utesluta gluten

Myt 4: Din diet förbättras om du utesluter gluten

Ungefär en tredjedel av de som deltog i studien trodde att glutenfri kost leder till att man förbättrar sitt totala matintag. Det behöver inte alls stämma.

– Vad vi är oroliga för är att alla som kör glutenfritt, oavsett anledning, kan gå miste om viktiga näringsämnen, säger Caroline Dunn.

Mat som innehåller gluten innehåller även andra näringsämnen så som B-vitaminer, järn och fibrer. Att utesluta gluten ur kosten kan därför leda till brist på dessa näringsämnen på sikt.

 

Myt 5: Alla med IBS mår bra av att utesluta gluten

Det finns personer (som inte är glutenintoleranta) som ändå upplever att de mår bättre när de utesluter bröd, pasta och gryn. Personer med IBS kan exempelvis ingå i denna kategori. Men det är viktigt att veta att det inte är alla som mår bättre av detta, menar dietisten Lotta Mårtensson.

Alla får testa vad som funkar bäst för just deras kroppar helt enkelt!

Läs mer: 3 superfoods att lägga till i din kost – här är Jamie Olivers bästa tips

 

Myt 6: Glutenintolerans leder till infertilitet

Personer med glutenintolerans är lika fertila som andra. Men däremot kan obehandlad glutenintolerans orsaka svårigheter att få barn för både kvinnor och män, enligt Vårdguiden.

Myter om att alla ska utesluta gluten stämmer inte. Pasta innehåller gluten

Myt 7: För mycket gluten i kosten kan leda till intolerans

Det är inte klarlagt varför vissa blir glutenintoleranta. Men den viktigaste orsaken är ärftlighet. Mycket gluten kan förvärra symptom för en person som redan har glutenintolerans, men bevis saknas för att kunna säga att det är orsaken till problemen.

THTranamedbalk2

lisa eriksson knivlisa byline mall

Läs om allergi på ToppHälsa: 13 effektiva sätt – lindra din pollenallergi redan nu

Kommentera

Läs mer om våra regler