Forskare: Att gå i skogen är bra för hälsan (och minskar risken för sjukdomar)

Det har tidigare varit känt att det är bra för hälsan att vistas i naturen. Men nu har forskare kommit fram till varför. Det beror helt enkelt på att immunförsvaret stärks och därmed minskar risken för sjukdomar som diabetes, depression och hjärt- och kärlsjukdomar.

PROMENAD

Det är forskare vid Universitet i Illinois i USA som sammanställt hundratals studier om naturens effekt på hälsan.

Miljö- och beteendeforskaren Ming Kuo, som varit med och gjort studien, säger att naturens förmåga att förbättra vårt immunsystem är nyckeln till hälsofördelarna.

När vi vistas ute i naturen går kroppen in i ett ”rest and digest”-läge, som är raka motsatsen till det ”fight or flight”-läge vi hamnar i när vi utsätts för stress. När vi hamnar i det senare tillståndet stänger kroppen av alla funktioner som inte är väsentliga just där och då, bland annat immunförsvaret.

– När vi känner oss helt trygga, kan vår kropp i stället ägna sig åt långsiktiga investeringar som leder till goda hälsoeffekter – att förbättra, reproducera och bygga upp immunförsvaret. När vi är i naturen och i det avslappnade tillståndet, och kroppen vet att den är säker, så kan den lägga resurser på att göra just det, säger Ming Kuo i ett pressmeddelande.

För den som inte är någon skogsmulle kan avslappnande aktiviteter inomhus, som till exempel att spela sällskapsspel, ge liknande hälsofrämjande effekter. Det bästa är dock att vistas i naturen eftersom vi då också kan få en dos av till exempel D-vitamin.

– Naturen har inte bara en eller två aktiva ingredienser. Det är mer som multivitamin som förser oss med all slags näring vi behöver. På så vis kan naturen skydda oss från alla möjliga sjukdomar.

Studien har publicerats i Frontiers in Psychology.

LÄS OCKSÅ: Därför ska du träna mer utomhus enligt forskning

Missa inte: Gå ner 3-4 kg på två veckor med ToppHälsas viktkurs! Klicka på bilden för att läsa mer:

kurs svikt

Kommentera

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa