Vad ska man äta till frukost för att enklast gå ner i vikt? Ja, nu kan faktiskt forskning ha listat ut svaret på hur många kalorier en frukost ska bestå av för bäst effekt.

700 kalorier till frukost. Det verkar vara den hemliga formeln för en effektiv viktnedgång. I alla fall om man ska tro en studie om övervikt och viktnedgång från universitetet i Tel Aviv, som ”1MillionHealthTips” tagit del av.

I studien kunde man nämligen se att de personer som åt mer kalorier till frukost än till middag gick ner 11 procent av sin vikt under 12 veckor. Medan gruppen som åt middag som sitt största mål under dagen bara gick ner 4 procent av sin kroppsvikt – detta trots att båda testgrupperna totalt sett åt lika mycket kalorier (1400) under dagen!

Forskarna kom därmed fram till att en effektiv viktnedgång inte bara beror på hur många kalorier man äter, utan också när man äter sina kalorier.

Så vad är den bästa frukosten för dig som vill gå ner i vikt? Jo, en rejäl frukost som håller dig mätt, med mycket fibrer och protein!

LÄS OCKSÅ: Ät det här till frukost – håll dig mätt ända fram till lunch

Vad åt då frukostgruppen till frukost?

Jo, den kaloririka frukosten bestod inte av vilka kalorier som helst, så som socker och mättat fett. Istället var frukosten proppad med protein och fullkornsprodukter exempelvis fullkornsbröd, tonfisk, kalkon och ägg.

Så fördelade deltagarna sina 1400 kalorier under dagen:

Frukostgruppen (som gick ner 11 procent av sin kroppsvikt) åt 700 kalorier till frukost, 500 kalorier till lunch och 200 kalorier till middag. Under totalt 12 veckor.

Middaggruppen (som gick ner 4 procent av sin kroppsvikt) åt 200 kalorier till frukost, 500 kalorier till lunch och 700 kalorier till middag. Under totalt 12 veckor.

Orsakerna bakom den stora skillnaden i viktnedgång

Orsakerna bakom detta resultat går endast att spekulera i, eftersom man vetenskapligt vet att viktförlust alltid beror på att man äter mindre kalorier än vad man gör av med.

Men en av anledningarna till den stora skillnaden mellan frukostgruppen och middagsgruppen kan vara att de personer som åt en rejäl frukost hade mer energi under dagen och alltså rörde sig mer. Eller klarade sig bättre från att småäta.

LÄS OCKSÅ: Nyttiga bananpannkakor – här är det allra BÄSTA receptet

5 riktigt bra frukostar att testa

En bra frukost innehåller massor av protein och fibrer!

  1. Havregrynsgröt med rivet äpple
  2. Fullkornsbröd eller knäckebröd med makrill i tomatsås som pålägg.
  3. Overnight oats
  4. Proteinpannkakor
  5. Naturell kvarg/yoghurt/fil med färska hallon + smörgås med proteinrikt pålägg

Lägg gärna till ett ägg eller en fullkornssmörgås om det behövs för att bli ordentligt mätt. Tillsammans med en kopp kaffe eller te.

THTranamedbalk2

Missa inte att ladda ned ToppHälsas app i Appstore!

Vill du se mer sånt här? Följ ToppHälsa på Facebook så missar du inget!

linda nestor

NUVARANDE Forskning visar: Det här är bästa frukosten (om du vill gå ner i vikt!)
NÄSTA 7 nyttiga och enkla mellanmål – kostexpertens bästa tips