Jag har fått tips av min PT att börja äta magnesium eftersom jag ibland får kramp i vaderna. Jag vill egentligen inte äta kosttillskott och undrar därför om det går att få i sig tillräckligt med magnesium via maten i stället? /Anna- Karin 

Dietist Karin Magnusson svarar:
”För höga magnesiumnivåer kan ge biverkningar”

ToppHälsas dietist Karin Magnusson svarar på frågor om kost.

– Som kvinna behöver du 280 mg magnesium per dag. Äter du varierat så får du i dig det du behöver, och om du vill vara på den säkra sidan så är mandlar, nötter, frön, fullkornsbröd, havre, bovete, kött, fisk och skaldjur bra källor.
Magnesium behövs för en rad funktioner i kroppen, till exempel är det viktigt för muskelutvecklingen, muskel- och nervfunktioner och benbildning. Det är inte vetenskapligt bevisat att magnesium har någon effekt om du vill bli av med kramper i benen, men det är många som upplever att de får mindre pirr och krampsymptom när de äter magnesiumtillskott. Jag tycker att du först och främst ska se över din mat, så att du äter varierat och gärna får i dig lite extra av det som innehåller mycket magnesium. Vill du prova tillskott så se till att du köper ett som innehåller max dagsbehovet.
Det finns mängder av tillskott med skyhöga nivåer, vilket faktiskt för vissa leder till biverkningar som illamående, magkramper, med mera. Här är några tips på sådant som du kan äta för att öka ditt magnesiumintag: 3 msk mandlar ger 80 mg magnesium, 3 msk solrosfrön ger 95 mg, 100 g tofu ger 110 mg, 1 portion quinoa ger 95 mg, 1 dl havregryn ger 50 mg och 100 g färsk spenat ger 95 mg magnesium.
Psst! Vill du få fler smarta tips och råd från Karin och samtidigt få ordning på dina matvanor en gång för alla? Testa vår kurs som du gör var du vill!

Gå ner i vikt – och stanna där!

  • En onlinekurs som ger dig ett nytt ätbeteende under 10 veckor
  • Du får 13 filmer där dietist Karin Magnusson peppar och guidar!
  • Lustfyllt arbetsmaterial ingår (skriv ut hemma!)
  • Diskutera med både Karin och andra deltagare!

NUVARANDE FRÅGA DIETISTEN: Är det viktigt att äta magnesium-tillskott?
NÄSTA Paolo Robertos favoritövningar för stark mage