FRÅGA: Mina väninnor har anammat "clean eating" och försöker få med mig på tåget. Vill gärna gå ner några kilo, men jag har varken tid eller lust att mixa smoothies på morgonen eller äta chiapudding varje dag. Har dessutom två döttrar hemma så jag vill gärna vara en god förebild och visa dem att vanlig mat duger gott (för det gör det väl?). Vad tycker du om clean eating? /Anna

Dietist Karin Magnusson svarar:
”Clean eating kan förvärra en ätstörning”

Karin Magnusson

ToppHälsas dietist Karin Magnusson svarar på frågor om kost.

– Clean eating har blivit stort de sista åren. Det finns ingen riktigt definition av vad det är, men grundprincipen är att maten ska vara färsk, obehandlad och gärna ekologisk. En del äter paleo, andra veganskt – många ”dieter” kan gå under begreppet.

Men ska man generalisera så undviker en ”clean eating-person” detta:

  • Behandlade livsmedel som charkprodukter, köttbullar, korv, fiskpinnar, snabbmat och halvfabrikat
  • Vitt socker
  • Tillsatser
  • Raffinerade livsmedel som vetemjöl
  • Gluten (helt eller delvis)
  • Mjölkprodukter

I stället äter hen mycket av: 

  • Fisk och skaldjur
  • Grönsaker
  • Frukt och bär
  • Frön och nötter
  • Baljväxter
  • Vetefria spannmål

Det blir mycket färgglada smoothies, avokado, chiapudding och sallader toppade med nötter. Och inget fel i det, det är jättenyttigt. Vi borde alla äta mer bär, grönt och baljväxter och mindre halvfabrikat och socker. Men – när man bara äter den här typen av kost kan det bli problem. Dels kan det vara svårt att få i sig tillräckligt med energi, vilket är extra problematiskt om du tränar mycket eller är ung och växer. Dels kan clean eating- kosten vara fattig på näringsämnen som kalcium, D-vitamin, B12 och järn.

För dem som stångas med matspöken eller lider av ätstörningar är ett problem också att så många livsmedel utesluts. Dieten kan dölja och förvärra en ätstörning eftersom det blir okej att tacka nej till både lunch och mellanmål, eftersom man äter ”clean”.

Det är fantastiskt att du vill vara en bra förebild och jag rekommenderar dig därför att inte hoppa på tåget. Att däremot äta massor av mat lagad från grunden, grönsaker, bär, fisk och ägg och att välja tillfällena väl för bullar och godis (men då njuta av det) rekommenderar jag varmt.

Psst! Vill du få ordning på dina matvanor en gång för alla? Kolla in vår populära onlinekurs:

Gå ner i vikt – och stanna där!

  • En onlinekurs som ger dig ett nytt ätbeteende under 10 veckor
  • Du får 13 filmer där dietist Karin Magnusson peppar och guidar!
  • Lustfyllt arbetsmaterial ingår (skriv ut hemma!)
  • Diskutera med både Karin och andra deltagare!

NUVARANDE Fråga dietisten: Clean eating – passar det mig?
NÄSTA Passa på: Shoppa ToppHälsas egna kollektion till kalaspriser!