Varje dag vid 15-tiden blir jag trött, okoncentrerad och har svårt att få något gjort på jobbet. Ja, såvida jag inte tar mig ner till automaten och köper choklad, några godisbitar, eller i bästa fall en lightläsk eller någon bar. Då blir jag tillfälligt pigg, men senare får jag ångest eftersom det jag äter gör att jag har svårt att gå ner i vikt. Har du något tips på hur jag ska undvika denna eftermiddagsdipp? /Sara

Dietist Karin Magnusson svarar:
”Skippa godiset vid dippen – och slipp ångesten!”

Karin Magnusson

ToppHälsas dietist Karin Magnusson svarar på frågor om kost.

– Att dippa tidig eftermiddag är mycket vanligt. Kanske har vi alla egentligen behov av en powernap på tjugo minuter, men det är svårt att få till om man befinner sig på en arbetsplats. En kort, snabb promenad däremot, är jag övertygad om att den kan göra susen. Den gör dig piggare och – i motsats till sötsakerna du annars äter – gynnar den en viktnedgång. Det kan förstås vara svårt att prioritera en promenad vid den tiden på dygnet, eftersom de flesta hellre vill jobba undan för att kunna gå hem.


Så, vad kan du då göra när du känner att tröttheten kommer smygande? Börja med att se över vad du äter till lunch. En alltför kalorisnål lunch (sallad som mest består av grönt eller en liten sushi) gör att du tappar energin efter ett tag. Samma sak med en ”tung” lunch, som till exempel en stor portion pasta, ris, pommes, pizza, kebab, och liknande. Satsa hellre på en lätt men mättande lunch som består av protein (ägg, bönor, linser, fisk, kyckling, kött, kvarg), tillsammans med mycket grönsaker och rotfrukter, plus lite fett från avokado, nötter, ost eller yoghurtsås.

Se till att ha alternativ till det söta när du börjar känna dig trött. Börja med att dricka ett stort glas kallt vatten. Gärna med en rejäl bit citron eller några syrliga hallon i. Hjälper inte det så ha ett litet mellanmål till hands. En liten näve salta nötter, kokt ägg, avokado, keso/naturell kvarg och bär, är perfekta alternativ. Det är gott och ger dig den energi du behöver för att klara resten av arbetsdagen. Dessutom triggar det inte ditt sötsug.

Lycka till!

Psst! Vill du ha fler smarta tips från Karin Magnusson? Anmäl dig till ToppHälsas onlinekurs!

Gå ner i vikt – och stanna där!

  • En onlinekurs som ger dig ett nytt ätbeteende under 10 veckor
  • Du får 13 filmer där dietist Karin Magnusson peppar och guidar!
  • Lustfyllt arbetsmaterial ingår (skriv ut hemma!)
  • Diskutera med både Karin och andra deltagare!

NUVARANDE FRÅGA DIETISTEN: Hur slipper jag trött-dippar på jobbet?
NÄSTA Prinsessan Märtha Louise om högkänslighet: ”Många gånger trodde jag inte att jag skulle överleva”