Fråga: Jag kämpar med att blir lite kraftigare och undrar hur lång tid det tar från att jag har ätit tills det syns på vågen? /Olivia

Dietist Karin Magnusson svarar:
”Alla viktförändringar tar tid!”

Karin Magnusson

ToppHälsas dietist Karin Magnusson svarar på frågor om kost.

– Alla viktförändringar – både ner och upp – tar tid, så även om du äter extra mycket flera dagar i sträck är det inte säkert att det märks på vågen. Du måste hålla på i veckor, eller månader. Men är du uthållig så kommer resultaten (det gäller ju också viktnedgång). Om du är viktstabil på det du äter nu, så måste du öka ditt intag. En rimlig ökning är 500 kcal per dag. På en vecka blir det 3 500 kcal extra. Det är den mängd som behövs för att du sakta men säkert ska gå upp cirka ett halvt kilo per vecka. Här får du några konkreta mattips:

• Ät vid ungefär samma tider varje dag. Ha en påminnelse på mobilen så att du inte glömmer någon måltid.

• Försök äta sex måltider varje dag: frukost, lunch, middag, två mellanmål och ett kvällsmål.

• Lägg till extra fett: ringla oliv- eller rapsolja över pastan och bre generöst med smör eller jordnötssmör på mackan och välj alltid produkter med hög fetthalt.

• Ät gärna 100 gram nötter, mandlar och frön varje dag. Gott som mellanmål eller i frukostyoghurten/gröten!

• Drick juice och mjölk. Energi i flytande form är toppen för dig som vill gå upp i vikt, eftersom det inte mättar så bra.

Psst! Vill du ha fler smarta tips från Karin, och få ordning på dina matvanor för gott? Testa vår kurs!

Gå ner i vikt – och stanna där!

  • En onlinekurs som ger dig ett nytt ätbeteende under 10 veckor
  • Du får 13 filmer där dietist Karin Magnusson peppar och guidar!
  • Lustfyllt arbetsmaterial ingår (skriv ut hemma!)
  • Diskutera med både Karin och andra deltagare!

NUVARANDE Fråga dietisten: Hur snabbt kan jag gå upp i vikt?
NÄSTA Vårens 9 härligaste parfymer – dofterna du inte vill missa!