Fråga: Jag skulle vilja gå ner lite i vikt och funderar på att  börja med periodisk fasta. Är det något du rekommenderar? Jag förstår att man är hungrig i början, men finns det andra biverkningar? /Lena

Dietist Karin Magnusson svarar:
”Många bör inte ägna sig åt periodisk fasta”

Karin Magnusson

ToppHälsas dietist Karin Magnusson svarar på frågor om kost.

– Periodisk fasta innebär att du varvar ätande med icke-ätande. Vanligast är något av de två alternativen 16:8-fasta eller 5:2-fasta. 16:8-fastan innebär att du har ett ”ätfönster” på åtta timmar varje dag, då det är okej att äta. Det följs av ett ”fastefönster” då du alltså inte ska äta. De flesta börjar äta vid lunch och så äter de mellanmål och middag, och fastar sedan från kväll till lunch nästa dag. Det kan se ut så här:

12.00 Lunch

15.00 Mellanmål

17.30 Mellanmål

20.00 Middag

5:2-fastan går ut på att äta fem dagar i veckan och fasta två. De två fastedagarna brukar inte vara helt fria från mat, de flesta äter cirka 500 kcal. Det kan vara en knäckemacka med skinka, ett ägg och en portion grönsaksbuljongsoppa. Fastedagarna kan växla från en vecka till en annan. Det viktiga är att de inte ligger efter varann. Periodisk fasta blev populärt för några år sedan då det visade sig att apor som åt så levde längre än de som inte fastade. Eftersom fasta per automatik handlar om att få i sig färre kalorier blev det snabbt ett sätt för att gå ner i vikt, en diet.

En del trivs bra med det här. De upplever att de går ner eller håller vikten, de känner sig pigga och de orkar träna. Inledningsvis kan det förstås vara lite ovant och jobbigt. Man kan få huvudvärk och vara slöare än vanligt, men många vänjer sig. Så länge du håller dig till de ”fönster” som gäller så finns det inga negativa biverkningar, förutom just eventuell orkeslöshet, med mera. En fördel med periodisk fasta är att det inte är så mycket fokus på själva maten. Du fastar och sedan äter du ”normalt” (gärna hyfsat hälsosamt förstås) resten av tiden.

Jag märker att det här låter som värsta reklamen för periodisk fasta, och så är det inte – det finns många som inte bör ägna sig åt det. Har du, eller har haft, ett komplicerat förhållande till mat kan periodisk fasta (och andra dieter) trigga osunda tankar och beteenden. Är du gravid, diabetiker eller ammar, är det heller inte något att ha. Är du elitidrottare kan periodisk fasta innebära att du får i dig för lite energi och inte har krafter till träningen. Lever du tillsammans med barn och ungdomar tycker jag heller inte att det är bra, för det ger märkliga signaler om någon i familjen ibland inte äter.   

Periodisk fasta kan helt enkelt vara något för dig som är frisk, inte tillhör någon ”riskgrupp” och om du känner att du mår bra av det.

Psst! Vill du få mer klokheter från Karin? Kolla in vår populära onlinekurs som du gör när och var du vill! 

Gå ner i vikt – och stanna där!

  • En onlinekurs som ger dig ett nytt ätbeteende under 10 veckor
  • Du får 13 filmer där dietist Karin Magnusson peppar och guidar!
  • Lustfyllt arbetsmaterial ingår (skriv ut hemma!)
  • Diskutera med både Karin och andra deltagare!

 

NUVARANDE Fråga dietisten: Kan periodisk fasta vara farligt?
NÄSTA Enkla, supergoda energibollar som boostar din hälsa!