Fråga: Jag har gått upp ungefär tio kilo på två år, trots att jag tränar mer. Har fått reda på att jag lider av hypotyreos och går nu på levaxin. Men inget händer på vågen. En dag ser ut ungefär så här: Frukost: Två skivor grovt bröd med leverpastej och gurka, en kopp kaffe. Förmiddag: Ett äpple. Lunch: Till exempel kycklinggryta, grönsaker och några matskedar ris. Middag: Hemlagat, som ugnspannkaka med lingonsylt. Alltid vatten till maten. Jag är inte så förtjust i sötsaker, men älskar ost och salta snacks. Försöker undvika det i veckorna, men det blir en del på helgen. Jag tränar 3–4 gånger i veckan och varierar med yoga, gym och powerwalk. Annars inte så mycket rörelse i vardagen, kör bil till jobbet där jag tyvärr är ganska stillasittande. Vad ska jag göra för att tappa vikt? /Eva, 42 år

Dietist Karin Magnusson svarar:
”Ät mer proteiner för att gå ner i vikt”

Karin Magnusson

ToppHälsas dietist Karin Magnusson svarar på frågor om kost.

– Skönt ändå, att du fick veta varför du gått upp i vikt. Hypotyreos är en brist på sköldkörtelhormon. Sköldkörtelns funktion är bland annat att stimulera ämnesomsättningen, och producerar den för lite hormoner så sjunker ämnesomsättningen – med viktuppgång som följd. Trots att du äter lika mycket som tidigare, eller till och med mindre, kan du alltså gå upp i vikt. Behandlingen är just levaxin. Det kluriga är att ställa in rätt mängd, så att din ämnesomsättning går upp till sin ”normala nivå”. Jag antar att du och din läkare följer upp detta. När du väl ligger på rätt nivå tappar du nog de extra kilona igen.

Men du kan göra en del själv på vägen dit. Det är jättebra att träna 3–4 gånger i veckan! Lägg till någon vardagsmotion. Det gör enorm skillnad på ett år om du fem dagar i veckan får in 30 minuter snabb promenad eller cykling. Kan du ta dig till jobbet på annat sätt än med bil? Har du ståbord på jobbet? Kan du gå en snabb promenad på lunchen, eller ta en runda på kvällen?

Beträffande maten är det toppen att du har en regelbundenhet med frukost, mellanmål, middag och kvällsmål. För att gå ner i vikt tycker jag du ska äta mer proteiner och grova grönsaker, och lite mindre kolhydrater. Prova att skifta från mackfrukost till en tallrik naturell yoghurt med några matskedar kvarg i, en deciliter bär och en halv deciliter osötad musli. Äpplet kan du byta mot ett kokt ägg. Till både lunch och middag kan du öka grönsaksmängden, och se till att få i dig riktigt grova, näringsrika grönsaker – varje dag: Spenat/grönkål/mangold/ruccola, och morötter, rödbetor, broccoli och blomkål. Tomater och paprika är också toppen. Pimpa gärna salladen med lite kallpressad olivolja och några pumpakärnor. Det är gott och mättar och du kan äta mindre av maten och mer sallad. Bra att du dricker vatten. Men helgerna: Jag gillar inte förbud, så ost och salta snacks kan absolut ingå i din kost, men begränsa mängden. Kör ost varannan helg och salta snacks varannan. Köp då dina favoritsorter, gör i ordning en liten ostbricka med goda tillbehör eller lägg snacksen i en snygg liten skål – och njut när du väl äter det.

Psst! Vill du ha fler smarta tips från Karin? Kolla in vår superpopulära onlinekurs:

Gå ner i vikt – och stanna där!

  • En onlinekurs som ger dig ett nytt ätbeteende under 10 veckor
  • Du får 13 filmer där dietist Karin Magnusson peppar och guidar!
  • Lustfyllt arbetsmaterial ingår (skriv ut hemma!)
  • Diskutera med både Karin och andra deltagare!

NUVARANDE Fråga dietisten: Varför går jag inte ner i vikt trots att jag tränar?
NÄSTA Zoat? Nya nyttiga frukosttrenden – gröt på zucchini (ja, det är gott!)