FRÅGA: Jag är en kvinna på 35 år som alltid har älskat mjölk. Jag dricker det alltid till maten och tar gärna ett glas efter träningen. Nu har jag hört från så många håll att mjölk inte alls är bra för kroppen – hur är det med det egentligen? /Anna

Dietist Karin Magnusson svarar:
”Drick mjölk som återhämtning!”

mjölk

ToppHälsas dietist Karin Magnusson svarar på frågor om kost.

– Ja, mjölken har verkligen fått dåligt rykte de sista åren. Rent näringsmässigt innehåller produkten mängder av vitaminer och mineraler – hela 18 av 22 stycken. Kolhydratmängden ligger på cirka 5 gram per deciliter och proteinmängden på 3,5 gram per deciliter (det motsvarar ½ ägg). Fettmängden varierar beroende på vilken sort du väljer.
Kolhydraterna i mjölken heter laktos (mjölksocker) och för att dessa ska kunna brytas ner i kroppen krävs ett enzym i tarmen, som heter laktas. I Norden har nästan alla det här enzymet, eftersom vi har druckit mjölk i hundratals år, medan stora delar av befolkningen i övriga världen, inte har det, och därför inte kan dricka mjölk. De är helt enkelt laktosintoleranta.
Så, är då mjölk en bra dryck? För vissa, skulle jag säga. För aktiva barn är det ett jättebra sätt att få i sig näring. Inte minst när de är inne i någon slags härlig period av matvägran. Personer som tränar väldigt hårt, alltså elitmotionärer eller elitidrottare, kan också med fördel dricka mjölk för att få hjälp att täcka sitt stora behov av energi.
Som återhämtningsdryck är mjölk också bra eftersom det har en bra balans av kolhydrater och protein. Är du vuxen, helt normalviktig och tycker om att dricka mjölk, kan du givetvis också göra det. De grupper som jag inte tycker ska dricka mjölk är, förstås, de som är laktosintoleranta alternativt har mjölkallergi, samt de som kämpar med att hålla sin vikt, eller vill gå ner i vikt. Men det gäller inte just mjölk, utan även juice, saft och annan energi i flytande form, eftersom det helt enkelt inte ger någon mättnad.
I dagens debatter klumpar vi gärna ihop alla ”mjölkprodukter” – vilket är lite synd. Naturell yoghurt och fil innehåller samma näringsämnen som mjölk, ger mer mättnad och dessutom goda bakterier för tarmen. Kanske kan du byta ut mjölken mot det, ibland?

Psst! Mer av dietist Karin Magnusson får du i ToppHälsas populära onlinekurs!

Gå ner i vikt – och stanna där!

  • En onlinekurs som ger dig ett nytt ätbeteende under 10 veckor
  • Du får 13 filmer där dietist Karin Magnusson peppar och guidar!
  • Lustfyllt arbetsmaterial ingår (skriv ut hemma!)
  • Diskutera med både Karin och andra deltagare!

NUVARANDE FRÅGA TILL DIETISTEN: Kan mjölk skada kroppen?
NÄSTA 10 pinsamma hälso-åkommor vi helst inte pratar om (och bästa hjälpen!)