FRÅGA: Jag och flera av mina kompisar upplever samma sak – vi blir så sötsugna efter maten. Detta trots att vi egentligen är mätta och inte borde vilja ha något. Vad kan det bero på och vad kan vi göra åt det? / Ingela

Vår dietist Karin Magnusson svarar om sötsug:

”Det kanske är det du förväntar dig”

ToppHälsas dietist Karin Magnusson

– Att få ett sötsug efter maten delar ni med väldigt många andra. Exakt vad det beror på är svårt att säga, men jag ska ge dig två idéer om vad det kan handla om. Kanske känner du igen dig en av dem, eller till och med båda.
Antingen kan det bero på ett inlärt sötsug. Eftersom du upplever att det alltid kommer efter maten så kanske du omedvetet väntar på att det ska dyka upp. Och då finns suget förstås där. Testa att lita på att du blir tillräckligt mätt och nöjd för att inte vilja ha något sött. Testa också att göra något annat än att sitta kvar vid matbordet, för att bryta vanan. Att dricka vatten eller borsta tänderna kan vara ett sätt att mota sötsug. Eller ta en promenad.
En annan strategi är att lyssna på suget och faktiskt äta en liten bit god, riktigt mörk choklad. Det viktiga är att du klarar av att hålla dig till en liten mängd.
Om ditt sug dyker upp efter lunchen kan det också bero på själva lunchen, eller till och med på det du ätit innan lunchen. Har din dag börjat med rostade mackor, så kan det höga blodsockret påverka dig (och ge sötsug) även efter lunchen. Måltiden i sig påverkar givetvis också. Har du ätit en för liten mängd kalorier eller för låg andel protein och fett, är det svårt att få till den där nöjda, mätta känslan som behövs för att sötsuget ska vända i dörren.
Hoppa över ”lätta sallader” som mest består av näringsfattig isbergssallad, sushi som mest består av vitt, snabbt ris och andra liknande rätter. Se i stället till att du få i dig mycket fibrer från grova grönsaker och rotsaker, fett från avokado, nötter, frön och ost och så protein från ägg, bönor och linser, lax, tofu eller kött.
Psst! Vill du ha fler kosttips från Karin? Missa inte ToppHälsas kurs där du får hjälp med bra matvanor!

Gå ner i vikt – och stanna där!

  • En onlinekurs som ger dig ett nytt ätbeteende under 10 veckor
  • Du får 13 filmer där dietist Karin Magnusson peppar och guidar!
  • Lustfyllt arbetsmaterial ingår (skriv ut hemma!)
  • Diskutera med både Karin och andra deltagare!

NUVARANDE FRÅGA TILL DIETISTEN: Varför blir jag alltid sötsugen efter maten?
NÄSTA Fråga läkaren: Varför får jag hjärtklappning? Är det farligt?