"Jag går en del på yoga, och där pratar man ju väldigt mycket om att andas djupt för att komma in i rörelsen. Gör andningen stor skillnad? Och om ja, borde man inte alltid tänka på det när man stretchar? Jag undrar också hur viktigt det är att andas in och ut på rätt ställen när man styrketränar! /Kristin

Erika: ”Rätt andning gör all träning mer effektiv”

Svar: Ja, andningen påverkar stretchen i allra högsta grad. Den hjälper dig nämligen att slappna av, och när du gör det släpper även musklerna efter och stretchen blir mer effektiv.

Syftet med att fokusera på andningen är också att det hjälper dig att vara här och nu, samtidigt som den ger dig något annat att fokusera på än det faktum att det stramar i muskeln. När du styrketränar, till exempel gör en armhävning, kan du tänka på att andas in när du går ner och ut när du går upp. Då får du en bra rytm i andningen och kroppen får tillräckligt med syre för att kunna prestera maximalt.  Tänk på att inte hålla andan när det blir tungt.

Andas rätt vid situps – undvik putig mage

Vid situps – var extra noga med att andas ut (samtidigt som du suger in naveln och kniper med bäckenbotten) när du går upp. Då undviker du nämligen att tappa ut magen under övningen, något som annars kan leda till att magen blir putigare.

Att andas rätt är något som påverkar din kropp och träning i flera situationer. Diafragman (vår viktigaste andningsmuskel) är nämligen även en del av din inre och stabiliserande magmuskulatur. Och om du (som vi ofta gör när vi är stressade) inte låter andningen komma ner i magen utan bara bröstandas får du svårt att aktivera din diafragma, vilket i sin tur leder till problem med att aktivera de inre magmusklerna.

LÄS OCKSÅ: Så andas du ”Ujjayi” på yogapasset – kolla in klippet som lär dig hur

Rätt andning gör dig gladare

Dessutom visar forskning att du genom bara några minuters djupandning kan ändra sinnestillstånd och gå från stressad och irriterad, till harmonisk och glad. ”Heartbreathing” går enkelt förklarat ut på att du andas djupt samtidigt som du tänker på något (gärna samma sak varje gång, så lär du din kropp att snabbt hitta rätt sinnestillstånd) som gör dig glad och lugn.

Jag har själv testat detta samtidigt som jag var kopplad till en mätare som mätte mitt hjärtas aktivitet, och det är häpnadsväckande hur effektivt andningen påverkade mig. Testa, det fungerar!

/Erika

LÄS OCKSÅ: Bästa yogaövningarna på morgonen – så får du en optimal start på dagen

NUVARANDE Hur stor skillnad gör andningen när man tränar? Experten svarar!
NÄSTA Recept: Nyttiga snickersbollar (utan socker och gluten)