Gör din egen guacamole – undvik onödigt socker!

Här är ett enkelt recept på världens godaste guacamole! I alla fall enligt receptskaparen själv här på vår ToppHälsa-redaktion. 😉 Och helt utan tillsatt socker som annars kan finnas i färdiga kryddmixar. Perfekt för dig som äter LCHF, eller bara vill minska på sockret!

Recept på guacamole med koriander utan socker

Guacamole är så gott att det är lika bra att göra en stor sats på en gång. Bortsett från att den passar som dippsås är den ett måste till tacos eller ett utmärkt tillbehör till grillad kyckling, lax eller kött.

Recept: Guacamole utan socker

4 avokador
1-2 lime
En halv kruka koriander
1-2 vitlöksklyftor
1 röd chilifrukt
Salt

Så här enkelt gör du receptet:

Guacamole ska gärna vara lite klumpig, så skippa stavmixern och mosa avokadon med en sked i en mortel (om du har) istället.

Pressa i lime efter smak, men att tänka en halv lime per avokado är en bra tumregel. Klipp eller hacka koriandern och blanda i.

Pressa i vitlöken och finhacka chilifrukten. Om chilifrukten inte är stark, utan mer smakar paprika, kan du ha tabasco, chiliflakes eller sriracha (thailändsk chilisås) för att få hetta. Salta efter behag.

Nyttigt och gott att dippa med!

Gurkstavar, morotsstavar, blomkål i små buketter och sockerärter är perfekta att dippa.

 

Bonustips! Gör också din egen tacokrydda:

hemmagjord tacokrydda utan socker

Om du köper färdig tacokrydda i en matbutik så kommer ungefär hälften av kryddmixen att bestå av socker. Men genom att göra din egna tacokrydda kommer du undan onödigt tillsatt socker.

Att göra sin egen tacokrydda är dessutom både enkelt och billigt. Här är ett riktigt smarrigt recept!

 

Det finns dolt tillsatt socker överallt

Ungefär 60 procent av allt socker som vi får i oss kommer från så kallat ”dolt socker”. Detta enligt en undersökning i USA. Här är några exempel på hur mycket socker vanlig mat faktiskt innehåller

  • 2,5 dl lätt fruktyoghurt: 7 tsk socker
  • Ekologisk nypressad juice: 6 tsk socker
  • Lingonsylt: 2,5 tsk socker
  • Blodpudding 3 skivor (200 g): 10 tsk socker
  • Grov smörgås med 15 gram leverpastej och smörgåsgurka: 2 tsk socker

Läkaren: Socker påverkar hjärnan på samma sätt som narkotika

Psst.. Missa inte ToppHälsas rawfood-kurs!

Välkomna hösten på bästa sätt genom att kickstarta med raw food! Kom med på två roliga och inspirerande dagar då vi tillreder, smakar, äter och skapar raw food. Du kommer få massor av ny energi och kunskap om hantering av våra fina råvaror och även en inblick i raw food som livsstil och hur du kan tillämpa det i ditt liv.

Kursledare Erica Palmcrantz Aziz är Sveriges okrönta raw food-drottning med ett flertal storsäljande böcker i bagaget. Hon håller kurser och föreläser om raw food, och brinner för att inspirera människor till en hälsosammare livsstil. Hon driver också den populära bloggen Raw food by Erica. Klicka på bilden för att läsa mer!

rawfoodkurs

 

THTranamedbalk2

linda nestor

Kommentera

Läs mer om våra regler