”Igår gjorde jag förvånansvärt goda pannkakor på sötpotatis”, skriver Malin Nylén i sin blogg på ToppHälsa. Och nyttiga och goda pannkakor, ja, det måste vi ju såklart bara testa! 😍

Recept: Pannkakor på sötpotatis, ägg och kokosmjöl

Gör så här

  • Dela tre stora sötpotatisar på mitten och grädda i 40 minuter i ugnen på 200 grader.
  • Gröp ur potatisarna med en gaffel och mixa innandömet tillsammans 5 ägg och 1 dl kokosmjöl.
  • Stek som vanliga pannkakor/plättar och servera med grädde (eller keso/kesella för ett magrare alternativ) och rårrörda bär

Ps. Visste du?

– Att kokosmjöl innehåller bara 17 gram kolhydrater / 100 gram , 20 gram protein och 43 gram fibrer. Fantastiskt att baka på med andra ord! (Här är 6 andra smarta och glutenfria alternativ till vanligt mjöl)

 

Fler recept på nyttiga pannkakor:

Bananpannkakor

godaste bananpannkakor – att äta före och efter träning

Bananpannkakor är nyttiga, riktigt goda och mättande. Perfekt recept till både frukost och mellanmål för dig som tränar – eller bara vill njuta utan mjöl och vanligt socker. HÄR ÄR RECEPTET. 

Kesoplättar

kesoplättar recept

Efter bananpannkaka-succén: Här är kesoplättarna du bara måste pröva!

 

NUVARANDE Gör enkelt nyttiga & mättande ”pannkakor” på sötpotatis och ägg – helt utan gluten!
NÄSTA 5 tips för att uppnå balans – må bättre, bli piggare och lär känna kroppens signaler