Grönkålschips! Det är inte bara extremt enkelt att göra själv, det är dessutom gott – ruskigt gott. Så, vad väntar du på? Här är receptet på nyttiga snacks du faktiskt bara MÅSTE testa 😉

Grönkål är en extremt nyttig grönsak som innehåller massor av A-, C och E-vitamin och dessutom en hel del järn. Dessa chips är därför inte bara riktigt goda – de är även bra för din hälsa!

Recept: Nyttiga grönkålschips

Ingredienser:

  • Grönkål
  • Olja (gärna sesamolja, även om olivolja och rapsolja också funkar bra!)
  • Salt (och eventuellt chiliflakes)

 

Så gör du (det är busenkelt):

grönkålschips recept

1. Dra bort bladen från stjälken och riv dem i mindre bitar.

2. Lägg sedan bladen i en skål och ringla lite olja över (testa gärna med sesamolja) och krama in oljan i bladen.

3. Sprid ut bladen på en plåt så att de inte ligger i högar.

4. Ställ in i ugnen. 200 grader i cirka fem minuter. Chipsen ska bli krispiga.

5. Krydda med salt och chiliflakes!

 

Så gräddar du i ugnen – utan att grönkålschipsen bränns:

Grönkålschips är ruskigt gott, men de har en förmåga att brännas i ugnen om man inte passar dem väldigt noga. Och då blir de tyvärr inte alls lika goda.

Så efter fyra minuter i ugn på 200 grader är det dags att hålla koll! Skaka på plåten lite för att se om de är knapriga. Inte, låt dem vara i ugnen ytterligare en minut innan du tar ut och skakar på plåten igen. Kolla varje minut. Efter max 7 minuter borde de garanterat vara klara 😉

 

7 andra riktigt goda (och nyttiga!) snacks

godaste bananpannkakor – att äta före och efter träning

1. Rotfruktchips

Välj de rotfrukter du tycker om, skala och in i ugnen med kryddor. Här är ett superenkelt recept!

2. Popcorn

Massor av antioxidanter och 100 procent fullkorn (som är så gott som obearbetat). Men tänk på att göra popcornen själv i kastrull och med rapsolja.

3. Nötter

Nötter innehåller fett (men bra fetter!). Cashewnöten är den nöt som innehåller minst fett. Jordnöten är den nöt som innehåller mest protein.

4. Fruktsallad

Frukt kan faktiskt nästan vara godis, i alla fall om du tänker jordgubbar, mango, ananas och vattenmelon.

5. Bananpannkakor

Bananpannkakor är nyttiga, riktigt goda och mättande. Perfekt för dig som tränar eller dig som bara vill njuta utan mjöl och vanligt socker 😉

LÄS OCKSÅ: Nyttiga bananpannkakor – här är det allra BÄSTA receptet!

6. Kesoplättar

Om du gillar bananpannkakor måste du även testa kesoplättarna!

7. Mörk choklad i banan i ugn

Skär ett snitt i en banan, tryck in 1-2 bitar mörk choklad i bananen och in i ugnen tills bananskalet blir brunt. Klart!

 

LÄS OCKSÅ: Det här ska du äta till frukost – för att hålla dig mätt till lunch

THTranamedbalk2

linda nestor

NUVARANDE Grönkålschips – så enkelt gör du detta nyttiga snacks (mycket godare än chips!)
NÄSTA Få goda och nyttiga recept direkt i mobilen med ToppHälsas ny app