Grönt te – hur nyttigt är det egentligen? Vår dietist ger svar!

Grönt te har fått mycket uppmärksamhet i media – och lyfts ofta fram som en nyttig hälsodryck som både ökar förbränningen och håller oss friska. Men vad är egentligen sant? Vår dietist, Karin Magnusson, svarar.

grönt te hur nyttigt? fettförbränning

Grönt te – är det verkligen så nyttigt?

– Ja, grönt te innehåller väldigt mycket antioxidanter så det är verkligen en nyttig dryck!

Vad är grönt te bra för?

– Antioxidanterna polyfenoler som finns i grönt te har visat sig vara för immunförsvar och hjärtat.

Hur mycket koffein är det i grönt te jämfört med exempelvis kaffe?

– Det beror på vilken sorts blad teet är gjort på och hur länge man låter teet dra innan man dricker det, men generellt ungefär 50 mg i en lite kopp te. Det är halva mängden jämfört med kaffe.

grönt te hur nyttigt? fettförbränning

Är grönt te bra för fettförbränningen?

– Grönt te innehåller koffein och det är bra för uthållighetsprestationen, du orkar träna lite längre, lite hårdare. Och det är såklart bra för din energiförbrukning och därmed fettförbränning. Däremot blir du inte automatiskt smalare/bränner mer fett för att du dricker grönt te. Det krävs alltså att du tränar också.

LÄS OCKSÅ: 9 enkla tips som garanterat kommer öka din förbränning

Är det farligt att dricka grönt te om man är gravid?

– Nej, det finns inget som tyder på det. Men såklart ska man vara lite försiktig med sitt koffeinintag när man är gravid och inte få i sig mer än max 300 mg per dag, vilket motsvarar ungefär sex små koppar grönt te.

Kan grönt te någon gång vara farligt?

– Nej, det skulle jag inte säga. Men man ska vara medveten om att det innehåller koffein och det är ju olika personer olika känsliga för. Om du har järnbrist kan du gärna undvika att dricka ditt te i samband med maten. Detta eftersom polyfenolerna (antioxidanterna) i teet binder vegetabiliskt järn och gör så att kroppen får svårare att ta upp det. Om du vill undvika bekämpningsmedel är ett tips att välja ett ekologiskt grönt te.

Skulle du rekommendera att ta grönt te-extrakt?

– Nej, mycket bättre att dricka grönt te! Det är gott också, ger lite mättnad och värme!

LÄS OCKSÅ: För alla te-drickare! 4 hälsoskäl att testa drycken Kombucha

 

7 fakta om grönt te

grönt-te-nyttigt

  • Grönt te har använts i asien i över 5000 år.
  • Förr användes grönt te som ett läkemedel i asien.
  • Det finns två olika typer av grönt te: Kinesiskt grönt te och japanskt grönt te.
  • Det som skiljer det kinesiska och det japanska gröna teet åt är metoden för upphettning av tebladen.
  • Grönt te görs av blad från samma träd som det svarta teet men vid grönt te så har bladen inte jäst.
  • De gröna tebladen är väldigt känsliga, låt därför aldrig vattnet vara varmare än 75–85 grader när du ska göra grönt te.
  • Det finns flera olika sorter av grönt te – prova dig fram och hitta din favorit!

Dietisten granskar även:

INGEFÄRA – hur nyttigt är det egentligen? Vår dietist svarar!

CITRONVATTEN – kan det verkligen öka förbränningen? ToppHälsas dietist svarar!

GURKMEJA – därför ska du använda kryddan ofta!

JORDNÖTSSMÖR – nyttigt eller onyttigt? 

Missa inte: Gå ner 3-4 kg på två veckor med ToppHälsas viktkurs! Klicka på bilden för att läsa mer:

kurs svikt

Kommentera

Läs mer om våra regler