Gurkmeja – hur nyttigt är det egentligen? Vår dietist ger svar!

Gurkmeja – superfooden som rekommenderas som tillskott, i shots och i matlagning för dess hälsosamma effekter. Men hur nyttigt är det egentligen? Vår dietist Karin Magnusson ger dig svar!

gurkmeja nyttigt?

Gurkmeja anses vara en hälsosam och nyttig krydda. Varför?

– Gurkmeja, eller rättare sagt kurkumin, som finns i gurkmeja, har visat sig vara bra vid ledbesvär och kan även motverka inflammation. Den fungerar dessutom som en kraftig antioxidant så den är bra för immunförsvaret också. Kurkumin är för övrigt själva pigmentet i gurkmejan, det som ger gurkmejan den gula fina färgen.

På vilket sätt är gurkmeja bra vid inflammationer?

– Kurkuminet tycks påverka cellerna så att de inte släpper ut ett ämne som annars kan leda till inflammation. Ledbesvär, artros, är en inflammatorisk sjukdom och därför kan alltså gurkmeja vara lindrande vid artros!

LÄS OCKSÅ: ”Hur tränar jag med artros i knät?” Läkaren ger svar!

Skulle du rekommendera att ta tillskott, exempelvis kapslar med gurkmeja?

– Nej, jag tycker det är mycket bättre att äta gurkmeja i sin naturliga form. Det allra bästa är att använda gurkmejaroten, men tyvärr är den dock svår att få tag på, så vanlig gurkmejakrydda går också bra.

Dosering – hur mycket gurkmeja per dag bör man ta för de positiva effekterna?

– Några teskedar per dag är en lagom dos.

Kan gurkmeja öka förbränningen?

– Nej, det sägs ofta att kryddor som gurkmeja, chili och ingefära ökar förbränningen, men för att det verkligen skulle ge någon effekt skulle du behöva äta så pass stora mängder så det är inte relevant. Styrketräna så du ökar muskelmassan istället om du vill öka din förbränning.

Hur kan man använda gurkmeja i matlagningen? Några tips?

– Använd det i smoothies, det smakar inte så mycket men ger en väldigt fin gyllene färg! Eller koka te på det, eller riv ner det i varmt vatten tillsammans med honung och ingefära. Det är också gott att använda i grytor!

Finns det några biverkningar med gurkmeja?

– En del upplever att de mår lite illa och får ont i magen. Om du är gravid eller ammar gäller försiktighetsprincipen – lite gurkmeja i maten går såklart bra, men inga större doser.

 

LÄS OCKSÅ:

INGEFÄRA – hur nyttigt är det egentligen? Vår dietist svarar!

CITRONVATTEN – kan det verkligen öka förbränningen? ToppHälsas dietist svarar!

SNABBMAT – vilken snabbmat är nyttigast (ToppHälsa testar!)

Vill du se mer sånt här? Följ ToppHälsa på Facebook eller ladda ner ToppHälsa-appenså missar du inget!

Psst.. Du har väl inte missat ToppHälsas viktkurs?

Tappa 3–4 kilon med vår onlinekurs!

topphälsas viktkurs

Kickstarta ditt viktras med ToppHälsa! I vår kurs på nätet får du:

  • En kalorisnål och god meny dag för dag i två veckor.
  • Åtta filmer som guidar dig.
  • Personlig pepp från chefredaktör Pamela Andersson.
  • Lära dig allt om fettförbränning.
  • Tänka igenom hur du ser på dig själv och din vikt.
  • Pamelas eget träningsprogram för att bli stark och orka mer!

Ibland behövs kickstart för att komma igång

– Välkommen till vår onlinekurs – klicka här eller på bilden ovan!

Kommentera

Läs mer om våra regler