Håll träningsmotivationen uppe – så vinner du över dina ursäkter!

Även de bästa tappar träningsmotivationen ibland… Kom igen nu – fixa tänket och vinn över ursäkterna!

Träningsmotivationen kan vara i topp ena dagen och dippa helt nästa… Men tar du dig igenom dippen så kommer du garanterat att komma ut stärkt på andra sidan. Peppa dig själv. En dipp är en händelse på vägen. Inte slutet på din hälsoresa. Här är 5 tankefällor – och tips på hur du undviker dem.

Din ursäkt för att slippa träna:

”Det är så mycket på jobbet nu, så jag hinner nog inte träna.”

Tänk såhär i stället:

• Om jag tränar på lunchen så får jag energi att jobba resten av dagen.

• De här arbetsuppgifterna kan jag lika gärna göra i morgon.

• Träningen tar max en timme, på den tiden kommer jag faktiskt inte efter med jobbet. 

Din ursäkt för att slippa träna:

”Jag är lite trött och hängig, kanske har jag en infektion på gång.”

Tänk såhär i stället:

• Jag tar en skön promenad i friska luften. Då känner jag hur mycket jag orkar.

• Helt okej att hoppa över träningen. Det betyder ju inte att jag lägger av.

• Då ägnar jag mig extra mycket åt bra mat och avkoppling med filmer och läsning, till exempel.

Din ursäkt för att slippa träna:

”Tänk om alla tittar på mig på passet, jag är så klumpig”

Tänk såhär i stället:

• De har inte tid att titta på mig, och de har haft en första gång de också, det vet jag ju.

• Om de känner sig duktiga för att de är bättre än jag, så bjuder jag gärna på det!

• Det är roligare att blir bättre och bättre än att kunna allt redan från början.

Din ursäkt för att slippa träna:

”Jag pallar inte att träna tre gånger den här veckan”

Tänk såhär i stället:

• Jag tränar i dag, så får vi se hur det blir de andra dagarna.

• Visst ja: det är just nu det tar emot, det gör det inte när jag väl är där.

• Det passar jättebra att köra hårt i dag, då kan jag ägna mig åt stretch och promenader andra dagar.

Din ursäkt för att slippa träna:

”Förut hängde jag på gymmet, nu för tiden blir det bara inte av”

Tänk såhär i stället:

• Jag har inte slutat, jag har bara tagit en paus!

• Träning är en del av mitt liv, men det betyder inte att jag gör det alltid, hela tiden.

• Jag har faktiskt cyklat väldigt mycket ända sedan snön försvann.

Text av Birgitta Westerberg.

Missa inte: Gå ner 3-4 kg på två veckor med ToppHälsas viktkurs! Klicka på bilden för att läsa mer:

kurs svikt

Kommentera

Läs mer om våra regler