Vad äter grekerna, syrierna och mexikanerna när de vill äta hälsosamt? ToppHälsa har samlat nyttig inspiration från andra kulturers mat.

Vad som anses nyttigt varierar i olika delar av världen och vi kan lära oss mycket av andra kulturers kök. U.S. News & World Report har pratat med flera olika amerikanska dietister som delar med sig av sina matupplevelser från andra länder. Inspirerande!

Olika länder har olika hälsosam mat

Foto: iStock

Grekland

Enligt en ny studie gjord på Tufts University i Massachusetts är grekerna det folk som äter mest grönsaker i världen.

– En av våra hälsosamma vanor i Grekland är att vi serverar grönsaker som huvudrätt. Vi kokar säsongens grönsaker i olivolja, tomat och kryddor och serverar med bröd och fetaost, säger dietisten Elena Paravantes som driver sajten Olive Tomato, och förklarar att de flesta rätterna som serveras har grönsaker som huvudråvara.

I Grekland är det också vanligt att servera färsk frukt till efterrätt, istället för sötsaker som vi är vana vid i Sverige.

Syrien

– I Syrien utgår alla rätter från en grönsak som huvudråvara, som sedan serveras med sås, kött och andra tillbehör. Ett exempel på det är ”Mahashee” – aubergine och zucchini fyllda med ris och kött, kokade i tomatsås, säger dietisten Rahaf Al Bochi från Olive Tree Nutrition.

Indien

Linser är ett av de mest hälsosamma livsmedlen och är rika på fibrer, protein och mangan, ett mineral som behövs för att ta upp kalcium och hålla blodsockret på en bra nivå. Linser förekommer ofta i indisk mat, liksom naturell yoghurt.

– Jag älskar att det traditionella indiska köket använder yoghurt som bas i maten, eftersom det lyfter smakerna i rätten tillsammans med färska örter och kryddor, säger dietisten Elizabeth Shaw från sajten Shaw’s Simple Swaps.

Mexiko

– I Mexiko hittar du gatuförsäljare som säljer färsk frukt och grönsaker såsom mango och gurka, som är uppskurna och redo att ätas med limeklyftor och chili, säger dietisten Katie Sullivan Morford som driver sajten Mom’s Kitchen Handbook.

Låter som ett spännande och nyttigt mellanmål i farten!

I Mexiko äter de mycket färsk frukt vilket är hälsosamt

Foto: iStock

Japan

Japanerna är kända för sin hälsosamma livsstil och har bland den högsta medellivslängden i världen.

– I Japan äter de mer fisk än kött vilket gör att de får i sig mycket mer av de nyttiga omega-3-fettsyror som så många av oss västerlänningar får för lite av, säger dietisten Abbey Sharp från Abbey’s Kitchen.

Etiopien

– En vanlig smaksättare i Etiopien är så kallad senafich, en utsökt och stark senap, berättar dietisten Christy Brissette som driver företaget 80 Twenty Nutrition.

Senap innehåller nämligen nyttiga ämnen som vitamin B3, mangan, fosfor, zink, omega-3-fettsyror och fibrer.

Så gör du etiopisk senafish:

Du behöver:

  • 4,5 dl senapsfrön
  • 3 msk olja
  • 2,25 dl vatten
  • Salt

Gör så här:

Mortla senapsfröna till fint pulver och blanda med vattnet och oljan. Smaka av med salt. Mixa ordentligt till en nästan rinnande sås. Förvara i burk med tättslutande lock i kylskåp.

Missa inte ToppHälsas nya app – och få kostråd och träningstips direkt i mobilen. Ladda ned i Appstore!

 

Lisa_Nylenbyline

Mest läst just nu:

Nya nyttiga frukosttrenden – gröt på zucchini (ja, det är gott!)

NUVARANDE Hälsosam kost från olika kulturer – inspireras av andra länders mat
NÄSTA Smart knep för att slippa ofräscha träningsskor (du har nog allt hemma)