Handfasta tips på hur du varierar din träning – beroende på träningsform

Att variera sin träning behöver inte vara krångligt eller svårt, ibland räcker det med att inhandla lite nya träningskläder eller att byta ut ett träningsredskap mot ett annat. Vi har pratat med personliga tränaren Malin Karlstrand om hur du kan variera din träning för att göra den roligare.

Enligt personliga tränaren Malin Karlstrand är variation i träningen viktigt av flera anledningar. En anledning är att träningen oftast blir med hållbar i längden i samband med variation eftersom man helt enkelt inte tröttnar på sin träning. En annan anledning är att kroppen behöver variation för att fortsätta utmanas och därmed utvecklas, och variationen kan se ut på många olika sätt, beroende på vem du är och hur mycket du tränar.

variera träningen

Om du exempelvis är en erfaren löpare uppmuntrar hon till att variera löpningen med löpstyrka. Löpstyrka består av övningar som stärker musklerna, exempelvis tågång för att stärka vaderna. Andra sätt att träna löpstyrka är genom att köra backpass, vilket gör dig inte bara starkare i backar, utan som löpare i allmänhet. Både muskler och dina inre organ arbetar mycket hårdare i uppförsbacke än på plan mark.

– Som löpare kan du variera att springa långdistanser med intervaller. Lägg in löpstyrka minst en dag i veckan, säger Malin.

Du kanske trivs med fria vikter och maskiner på gymmet, men upplever ändå att du har fastnat i en monoton styrketräning. Då kan du testa att träna explosivt en period eller träna med tyngre vikter och färre repetitioner i ett par månader.

– Gillar du klassisk styrketräning? Tänk på att träna mer varierat under exempelvis kortare perioder. Kör till exempel ett par månader med ett högt antal repetitioner för att sedan gå ner för att köra tunga vikter och få repetitioner ett par månader. Kanske kan du testa en explosiv period?

Även om du är typen som gillar CrossFit och HIIT-träning mer så är det ändå viktigt att få in mer variation i sin träning. Malin menar att det är viktigt för nedvarvningen och att kroppen behöver träna varierat för att må bra.

– Är du mer för HIIT-träning, CrossFit och liknande upplägg? Högintensiv träning i all ära men lägg gärna in ett mobility- eller yogapass per vecka. Du behöver nedvarvningen och din kropp behöver kärleken sådana typer av pass ger. Dessutom kommer det mest troligt att öka din prestationsförmåga på HIIT-passen, säger Malin.

Andra tips på hur du kan göra din träning roligare: 

  1. Tänk på att inte begränsa dig i din konditionsträning. Spring både inomhus och utomhus, oavsett väglag och väder. Har du hållit dig till en viss typ av springtakt en längre period kan du lägga till intervallträning eller löpstyrka i dina träningspass, bestäm i förväg vilka intervaller du vill köra när du kommer till gymmet, på så sätt har du svårare för att säga nej till dig själv när du väl är där.
  2. För att göra styrketräningen roligare kan man träna med en vän eller partner, på sätt kan ni använda varandras kroppar som motstånd när ni tränar. Ni kan även tävla mot varandra i olika träningsövningar, men även lyfta och peppa varandra i all svett och flås.
  3. Samla mycket inspiration via Instagram, Youtube och träningsbloggar. På så sätt blir man mer taggad på att utmana sig själv på en styrke- eller konditionsövning man aldrig har testat förut. Här är 17 grymma & inspirerande träningskonton på Instagram att följa NU!
  4. Ett annat sätt att variera sin styrketräning är genom att skapa en egen cirkelträning. Det gör du enklast genom att sätta ihop tre-fyra styrkeövningar som du kör i cirkel, antingen på tid eller repetitioner. Det gör träningen mer utmanande då du vill se hur bra tid du kan få eller hur många repetitioner du faktiskt orkar med.  

 

Läs Malins blogg här!

Vill du läsa mer sånt här? Följ ToppHälsa på Facebook för att inte missa det senaste inom kost, träning och hälsa!

Psst… Missa inte ToppHälsas nya kurs! Klicka på bilden för att få reda på mer.

tappa vikt

Kommentera

Läs mer om våra regler