Hitta lyckan på semestern – 5 knep för att må bättre

Äntligen ledig. Flera veckor ska fyllas med ett helt års drömmar. Veckor fulla med sköna upplevelser som ska göra oss lyckliga. Men vad gör vi när det inte känns som supersemester hela tiden? ToppHälsa hjälper dig att semestra med glädje.

semester

– Den här årstiden kan lätt kännas kravfylld, konstaterar filosofen och lyckoforskaren Bengt Brülde, aktuell med boken ”Hur viktigt är det att vara lycklig” (Bonnier Existens). Det är lika bra att slå fast det direkt: Det ÄR viktigt att vara lycklig. Men det är skillnad på att vara lycklig och att vara lyckad. Att vara lyckad är tätt sammankopplat med yttre faktorer som status, pengar, ett vackert utseende. Faktorer som visserligen ger oss ett visst mått av lycka men som vi tenderar att snabbt ta för givna.
Vill man uppnå lycka ska man i stället titta på faktorer som har mer långvariga effekter på lyckan, som relationer, kärlek och att ha en meningsfull tillvaro. Inget som man uppnår på en sommar precis.

så mår du bättre – bästa knepen5 steg till ett lyckligare sommar-du

Må bättre 1: Börja träna!

I viss mån är vår förmåga att känna lycka genetisk. Vissa går runt och är lyckligare än andra, helt enkelt. Den goda nyheten är att du
också har stora möjligheter att träna upp och påverka din förmåga att känna lycka. För att du över huvud taget ska kunna öka din lyckonivå är det viktigt att du är medveten om just detta: Du kan själv påverka förmågan att känna lycka!

Må bättre 2: Se ditt mönster

Fundera på skillnaden mellan att vara lycklig och att vara lyckad. Vad i ditt liv gör du för att det får dig att känna dig lyckad, och vad gör du för att livet får dig att känna dig lycklig?
Genom att tänka i termer om lyckad kontra lycklig funderar du igenom dina egna värderingar. Svårt och jobbigt – ja – men förhoppningsvis lär du dig snart känna igen ditt eget lyckomönster.
Jobbar du mycket för att du blir lycklig av själva jobbet? Eller jobbar du mycket för att du ska få mer pengar så att du ska kunna köpa finare prylar? Och i så fall – gör de nya prylarna att du känner dig lycklig eller får de dig ”bara” att känna dig lyckad?
Bokar du en utlandsresa varje sommar bara för att ”det ska vara så” eller gör du det för att du gillar att uppleva nya kulturer? Vill du hellre bara stanna kvar i stan och slappa?
Först när du lär dig att känna igen ditt eget lyckomönster kan du jobba i riktning mot mer lycka i ditt liv.

 

Må bättre 3: Skriv en lyckodagbok

Hitta lyckan på semestern – 5 knep för att må bättreNästa steg på vägen mot att höja din lyckonivå är att du blir medveten om vad som får dig att må bra. Många gånger rusar vi bara fram genom tillvaron utan att reflektera över vad som får oss att må bra eller dåligt.
Försök ägna några dagar åt att fundera igenom olika situationer under dagen och också hur dessa situationer får dig att må. Det kan handla om enkla, till synes vardagliga företeelser som att äta frukost i lugn och ro med sambon, att ägna lunchen åt att äta glass i solskenet eller att boka in en ridlektion efter jobbet.
Det kan också handla om saker som att göra din stämma hörd på jobbet, att stoppa pengar i Rädda barnens sparbössa eller att ge en främling på tunnelbanan en komplimang.
Vad får dig att må bra? Kan du göra mer av dessa saker? Vilka situationer får dig att må mindre bra? Kan du skära ner på något där?
I samma veva kan det vara en god idé att ägna en liten stund varje vecka åt att göra den klassiska ”tacksamhetslistan”. Gör en mental lista över vad som hänt under veckan som gjort dig glad. Vissa dagar har du mer att vara tacksam över, andra kanske du bara kan sätta ”fick ett leende av snyggingen på Ica” eller ”solen sken” på din lista.

lyckodagbok (som kan hjälpa dig må bättre)

 

Må bättre 4: Fixa din ”att må-bra-lista”

En del saker i livet kan man ordna direkt, vissa tar längre tid att åtgärda och ytterligare andra saker kan man inte påverka över huvud taget. Fundera på företeelser i ditt liv som får dig att må bra och vad som får dig att må mindre bra. Skriv ner och lista vad du kan göra åt detta just precis nu.
Ta exemplet med ridlektionen i steg nummer tre. Känner du dig lyckligare när du ägnar dig åt en viss hobby, försök få mer tid åt denna hobby. Mår du bra av att läsa deckare kan du förmodligen göra detta oftare och så vidare.
Andra saker kräver längre tid. Ha i bakhuvudet att det mesta går att åtgärda, även om det vid en första anblick verkar svårt. Kanske hamnar saker som ”vara mer med familjen” på listan. Spontant känns det kanske som en svår ekvation, men fundera ett varv till. Det är svårt av bland annat ekonomiska skäl att gå ner i arbetstid, men är det omöjligt? Kanske hamnar ”jobbet” på din må-dåligt-lista. Visst, det är lågkonjunktur, men du kan fixa ett nytt jobb, även om det tar ett tag. Också en punkt som ”få ett socialt liv” hamnar här. Det går att hitta vänner också som vuxen, även om det känns läskigt.
Den tredje kolumnen på din lista blir förmodligen den kortaste, den med faktorer som du inte kan påverka alls, till exempel sjukdom och separation. Men just att få ner det på papper och konstatera att du faktiskt inte kan göra något åt det, att du gjort allt som står i din makt för att förbättra situationen, gör att du får lättare att handskas med det.

 

Må bättre 5: Sök mening

Lyckoforskare är överens om en sak: De som hittar mening och mål i tillvaron är generellt sett lyckligare. Målen ser olika ut under olika perioder i livet. Det kan handla om projektmål som att bli färdig med en arbetsuppgift, men det kan också handla om större mål som att hjälpa andra genom att göra goda gärningar.
Fundera igenom vad du vill få ut av ditt liv. Fundera också på vad du kan ge andra. Att göra goda gärningar behöver inte innebära att du anpassar hela ditt liv efter det. Det kan räcka att du lyssnar på en medmänniska som har problem, att du bjuder hem någon på kaffe eller att du skaffar ett fadderbarn.
Tänk på sambandet mellan att vara lycklig och att göra något bra för andra människor. Du behöver inte gå runt och leka Florence Nightingale, ibland kan det räcka med ett leende mot en okänd medmänniska för att du själv ska känna dig lyckligare.
Snart kommer du att märka att lycka smittar av sig och att det har en synergieffekt. Att du själv mår bättre samtidigt som du får andra att må bättre.

”Du har alltid ett val hur du kan tänka och agera”

 

Psst.. Missa inte ToppHälsas kurs:

yoga wellness

Kommentera

Läs mer om våra regler