FRÅGA: Jag undrar vad jag ska äta för att få i mig D-vitamin. Jag vet att det finns i solen och fisk, men fisk äter jag inte, så vad finns det för alternativ? /Marie

Dietist Karin Magnusson svarar om D-vitamin:

– D-vitamin är en viktig vitamin som behövs för att bygga skelettet. Nyare forskning tyder också på att D-vitamin har betydelse för uppkomsten av andra sjukdomar. De flesta vitaminer är enkla att få i sig så länge du äter en hyfsat varierad kost, men D-vitamin är faktiskt ett undantag. Anledningen är att vi främst får i oss den via solen, och den når oss som bekant inte varje dag.

För att bilda D-vitamin motsvarande ett dagligt intag av 5–10 ug från mat, räcker det i juni och juli att vara ute i en kvart, två till tre gånger i veckan och då se till att visa så mycket hud som möjligt. Det D-vitamin som bildas i huden under sommaren lagras i kroppen och kan täcka en del av behovet under vinterhalvåret.

Vitamin D

Bara under perioden april till september kan kroppen bilda D-vitamin från solen, så tyvärr hjälper det inte att ställa sig mot en solig vägg under övriga månader (men det är förstås väldigt skönt). Gös, torsk, abborre, makrill och sill är bra D-vitaminkällor, men du som inte äter fisk får satsa på berikad mjölk, fil och yoghurt. Både vanliga sorter och växtbaserade finns med tillsatt D-vitamin. Kolla näringsvärdestabellen. Det är bra om det finns 1 ug D-vitamin per deciliter. Även ägg, kyckling och kött innehåller små mängder Dvitamin. Ytterligare bra källor är kantareller, trattkantareller och Karl-Johansvamp.

Om du misstänker att du har D-vitaminbrist så kontakta vården för att ta ett prov. Kanske behöver du tillskott. Det finns i flera styrkor, så kolla bara att koncentrationen inte är för hög. Dagsbehovet är cirka 10 ug för barn och vuxna, och 20 ug för vuxna som inte är så mycket i solen, samt för äldre. En del kosttillskott innehåller så mycket som 200 ug per tablett, vilket inte är bra. Lagom är verkligen bäst när det handlar om vitaminer och mineraler.
Dietist Karin Magnusson svarar om vitamin D

ToppHälsas dietist Karin Magnusson

Psst! Ta chansen att tanka ordentligt med D-vitamin! Boka in dig på vår träningsresa till Lanzarote i mars. Skynda dig att knipa en av de sista platserna!

img_5031-1024x683

TRÄNINGSRESA, LANZAROTE

När: 9-16 mars
Pris: 14 498 kr
Vad ingår: Flyg tur och retur, mat på flyget, transfer, del i dubbelrum/lägenhet, halvpension, alla aktiviteter på schemat.

NUVARANDE Hur får jag i mig D-vitamin? Dietisten svarar!
NÄSTA FRÅGA COACHEN: Tycker vännerna om mig? (Jag har dålig självkänsla)