Hur lagar jag nyttig & enkel snabbmat? Dietisten tipsar!

Fråga: Jag vill laga bra, ren och nyttig mat till mig och mina barn – det vill säga kött, fisk eller fågel – inte snabbmat eller halvfabrikat. Men jag behöver tips på ”nödlösningar” när tiden är knapp.

Vilka halvfärdiga produkter och vilken snabbmat är minst dåligt? Blodpudding, korv, fiskbullar, soppa på tetra, soppa i pulverform? Tänk snabbt, billigt och hyfsat barnvänlig mat. /Greta

laga nyttig snabbmat
Kristina Andersson dietist

Kristina Andersson är näringsfysiolog och succéför­fattare till flera böcker om kost och olika dieter.

Kostexpert Kristina: 4 tips på bra OCH snabb mat

Med risk för att verka för präktig skulle jag rekommendera att du i stället tänker om. Att tillaga laxfiléer i mikron tar inte längre tid än att steka blodpuddingen, korven eller de färdiga köttbullarna. Ska du ändå steka kan du ju lika gärna steka något bra!

Här är fyra tips som kan hjälpa dig att laga nyttig och bra snabbmat:

1. Gör ditt egna nyttiga halvfabrikat

enkelt och nyttig snabbmat

Ett tips är också att göra sitt eget halvfabrikat. Laga lax (här är ett bra recept på lax i ugn), kycklingfiléer och köttfärssås i storkok som du sedan fryser in. Det tar det inte många minuter att värma i mikron när ni behöver något snabbt. Lax och kyckling blir perfekt om du lägger dem i en långpanna och tillagar på relativt låg ugnstemperatur, ca 100 grader. Köttfärsen kräver lite mer passning.

2. Storkok en gång i månaden

Gör dina storkok någon gång i månaden, och använd sedan de hemlagade halvfabrikaten när det krisar.

3. När du köper något som ska ätas direkt:

Om du handlar och ska köpa något som kan ätas direkt, fortsätt tänka ”rent”. Köp:

  • Grillad kyckling
  • Kallrökt lax
  • Rökt makrill
  • Skaldjur

… och servera det med grönsaker och makaroner eller vad ni nu brukar ha. Hälsomässigt är det så pass stor skillnad på det ”rena” ni brukar äta och halv-/helfabrikat att de extra minuterna som det tar definitivt är värda det.

Vad ni sedan väljer att äta som ”snabbmat” beror förstås också på vad ni gillar. Funkar makrill i tomatsås så är det ju något ni kan äta i stället för fiskbullar. Omelett går alltid lätt och snabbt att slänga ihop. Till och med tacos är egentligen ganska snabbt fixat, att steka köttfärsen tar inte mycket längre tid än att steka korv. Medan det blir klart hackar ni grönsakerna – något barnen kan hjälpa till med.

4. Snabbmat när det verkligen krisar

Jag skulle också gå så långt att säga att gröt med bär eller naturell yoghurt med hemgjord müsli och bär kan vara ett hälsosamt alternativ som middag, jämfört med t ex pulversoppor.

 

Sedan dör ju inte dina barn av halvfabrikat någon gång. Men lägg hellre energi på att minimera tillfällena – än att hitta ”nyttigare” halvfabrikat i affären. /Kristina

TEST: Vilken snabbmat är nyttigast? (Vi jämför pizza, hamburgare, sushi, thaimat och pastasallad!)

Psst.. Du har väl inte missat ToppHälsas viktkurs?

Tappa 3–4 kilon med vår onlinekurs!

topphalsa-onlinekurs-utvald

Kickstarta med ToppHälsa – välkommen till vår onlinekurs – klicka här eller på bilden ovan!

Kommentera

Läs mer om våra regler