Hur mycket ska jag äta när jag tränar? Kostspecialisten svarar!

Fråga: Jag har äntligen kommit igång med att träna men har upptäckt att jag också börjat äta mycket mer. Speciellt efter träningen har jag en tendens att trycka i mig och tycka att jag har ju ändå gjort mig förtjänt av det. Vad är bra att äta efter ett pass? Och hur mycket ska man äta mer när man tränar? /Johanna

mat vid träning

Kristina Andersson dietist

Kristina Andersson är näringsfysiolog och succéför­fattare till flera böcker om kost
och olika dieter.

Kostexperten: ”Hur du ska äta när du tränar beror på ditt mål!”

Härligt att höra att du har kommit igång med träningen. Att börja äta mer då är du inte ensam om, det är tvärtom ganska vanligt. Hur mycket mer mat man behöver beror helt och hållet på vad målet med träningen är, och hur ens tidigare matintag ser ut:

Mål: Bygga muskler

Vill du till exempel fokuserat bygga muskler gör du klokt i att öka sitt kaloriintag och kan med fördel lägga in fler måltider.

Mål: Gå ner i vikt

Om målet är det omvända, att gå ner i vikt, är det viktigt att inte kompensera träningens kaloriförlust med att äta mer, utan istället försöka planera sina måltider så de ligger där de gör bäst nytta.

LÄS OCKSÅ: Lär din kropp att bränna fett – experter om mat, träning & viktknep

Mål: ”Bara” må bra

Är ditt mål med träningen ”bara” att må bra och vara hälsosam (vilket inte är så bara, utan ett väldigt bra mål!) kan man gå mer på känsla och se till att man känner att man mår bra av träningen och maten och får i sig näringsrika råvaror.

Generellt, och framför allt om målet är viktnedgång eller allmän hälsa, rekommenderar jag att du försöker få in något av huvudmålen (frukost, lunch eller middag) efter träning. Då får du en välbalanserad måltid som du behöver för bra återhämtning, utan att du lägger till extra kalorier.

Med ett fint ord kan man kalla det nutrient timing.

Om du är väldigt hungrig…

Är du väldigt hungrig efter träningen och upplever att huvudrätten inte räcker, kan du behöva se över maten före träningen. Kanske behöver du ett bättre mellanmåll då, så att du orkar träningen och håller dig okej till middagen.

Bra mellanmål cirka två timmar före träning kan vara ägg och frukt, bananpannkaka, keso och frukt, kvarg och bär etc. Lycka till!

LÄS OCKSÅ: Ät så här innan – och efter träning (massor av tips!)

Missa inte: Gå ner 3-4 kg på två veckor med ToppHälsas viktkurs! Klicka på bilden för att läsa mer:

kurs svikt

Kommentera

Läs mer om våra regler