Långt ifrån den form du drömmer om? Lugn! Med Blossom Taintons nya högintensiva träningsprogram formar du effektivt hela kroppen.

– Vill du ha snabba resultat? Då heter genvägen hög intensitet!

Det är träningsexperten, coachen och föreläsaren Blossom Tainton Lindquist som talar, och hon vet vad hon pratar om. Efter dryga 20 år i branschen (och nu fyller Blossom 50!) har hon hunnit testa de flesta varianter på träning som finns. Och några till.

– Att jobba funktionellt och intensivt med hela kroppen ger kanonresultat. Du får både bålstabilitet, kroppsstyrka, smidighet och kondition. Helt enkelt fin fason på hela kroppen, säger hon.

Ja, glöm gamla tiders punktinsatser på bara mage eller kanske armar. Speciellt för ToppHälsa har Blossom nu tagit fram ett nytt och modernt träningsprogram som ger resultat från topp till tå.

– Det här passar alla. Hög intensitet är väldigt individuellt det som är högt för en person är kanske uppvärmning för en annan. När pulsen går upp och du svettas så gör du rätt, annars jobbar du inte tillräckligt hårt, säger hon.

Följ Blossoms träningsprogram tre dagar per vecka i en månad och kombinera det gärna med en joggingtur eller ett pass stavgång varje vecka. Klocka dig själv en gång i veckan för att se hur lång tid programmet tar att göra. Det lär gå betydligt snabbare sista veckan, och då vet du att du både blivit starkare och fått bättre kondition. Du kommer att må toppen. Och du kommer dessutom kunna visa upp dig i bikini med ett leende på läpparna!

 

Blossoms Taintons träningsprogram: Kom i form på 4 veckor – maxa i starten!

Börja alltid med att värma upp, så blir träningen sedan mer effektiv. Den här uppvärmningen ska gå i ett flöde, men gärna lugnt. Gå igenom alla fyra delar med upprepningar. Gör sedan om alltihop tre gånger.

Blossoms träningsprogram

1. Rygg­uppvärmning:

Ställ dig med benen lätt isär och armarna utefter sidorna, det blir ditt i utgångsläge.

Rulla ner och försök lägga händerna i golvet.

Böj benen och sitt på huk.

Rulla upp tillbaka till utgångsläget.

Avsluta med bakåtböj med raka armar ovanför huvudet.

Upprepa: 5 gånger.

Blossom Taintons träningsprogram ryggen

2. Få igång fötterna

Ställ dig i utgångsläget, men böj nu knäna lätt med hälen kvar i golvet.

Gå upp på tå med rak rygg.

Lyft tårna och stick rumpan bakåt.

Upprepa: 10 gånger.

Blossom Taintons träningsprogram få igång fötterna

3. Sidfällningar

Stå med armarna knäppta ovanför huvudet.

Fäll kroppen från sida till sida.

Upprepa: 10 gånger.

Blossom Taintons träningsprogram sidfällningar

4. Utfall med rotation

Utfall med rotation

Ställ dig i utgångsläget men med armarna rakt framför kroppen.

Ta ett stort kliv bakåt med höger ben och böj benen.

Öppna armarna och titta åt sidan.

Gör likadant åt andra hållet.

Upprepa: 10 gånger, varannan höger, varannan vänster.

 

LÄS OCKSÅ: Bästa träningsprogrammet för din löpning (oavsett nivå!)

 

Kom i form på fyra veckor: Svettas loss!

Här ska du göra allt i ett flöde – och med hög intensitet. Kom ihåg att du ska svettas! Först gör du 10 upprepningar av varje övning, sedan 9, 8, 7 och så vidare. Till sist gör du en av varje i en följd.

Blossom Taintons träningsprogram på fyra veckor

1. A) Stå med benen lite isär i utgångs­läget.

B) Fäll ner, sätt händerna i marken

C) Gå fram på händerna till armhävningsläge.

D) Lyft vänster arm och sedan höger arm. Upprepa hela övning 1 10  gånger.

Blossom Taintons träningsprogram armar

2. Armhävningar – gör 10 stycken

Blossoms träningsprogram mage

3. Ligg på mage, spänn bålen och
lyft raka ben och armar från golvet och rulla över på rygg.

Blossoms träningsprogram sit ups

4. Sätt i fötterna och böj knäna. Gör sit ups.
Upprepa 10 gånger.

Blossoms träningsprogram magträning

5. Lägg armarna bakom huvudet. Fötterna i golvet, lyft upp höften.
Upprepa 10 gånger.

Blossoms träningsprogram snygg mage på fyra veckor

 

6. Lyft åter raka ben och armar från golvet och rulla tillbaka på mage.

Blossoms träningsprogram träna rygg

7. Ryggresningar. Ligg med raka armar. Lyft ryggen och dra armbågarna bakåt. Upprepa 10 gånger.

Blossoms träningsprogram ryggresningar

8. Sätt händerna och fötterna i golvet och tryck dig upp. Gå inåt mot kroppen med händerna i golvet. Rulla upp.

Blossoms träningsprogram snygg rumpa

9. Djupa knäböj. Gör 10 stycken.

10. Tillbaka till utgångsläget. Dags att börja om från början …
fast nu med 9 upprepningar, sedan 8 osv.

 

 

 

Träna med Blossom Tainton!

”Shape up” är ett roligt och supereffektivt träningspass med gymboll, framtagen av Blossom Tainton-Lindqvist. Passet är indelat i olika block och du väljer själv om du vill köra alla block i följd och få en tuff genomkörare.

NUVARANDE Kom i form på fyra veckor med Blossom Taintons träningsprogram
NÄSTA Erika Kits Gölevik: Så hittar jag träningsmotivationen