Jag får ont i hälsenan efter löpning – vad ska jag göra?

Jag är en glad 43-årig motionär som har stora besvär med min vänstra hälsena. Jag har provat allt men så fort jag försöker komma igång med löpningen så får jag ont. Framför allt gör det ont i hälsenan efter själva löpningen. Har du några bra tips på hur man ska göra? /Kajsa.

ont i hälsenan efter löpning

Läkaren: Ont i hälsenan kan bero på pronation

Hälsenesmärta uppstår framför allt när foten inte gör ett avstamp på optimalt sätt. Oftast handlar det om att foten ”pronerar” under löpsteget, det vill säga att foten roterar inåt. Hälsenan utsätts då för en stor belastning i sidled och smärtan kommer som ett brev på posten.

Inlägg som avlastar hälsenan

Detta är svårt att göra någonting åt, vi är alla födda med olika anatomiska förutsättningar. Det som är viktigt är att du har skor som är avsedda för just dina fötter. Kanske är det också så att du behöver formgjutna inlägg i skorna för att hjälpa fötterna avlasta din hälsena så mycket som möjligt.

Det finns även andra sätt att avlasta hälsenan. Det bästa brukar vara att stoppa in ett hälinlägg i skorna, alltså en liten kil som höjer hälen en liten bit. Det allra bästa är förstås att vila hälsenan helt när det gör som mest ont.

LÄS OCKSÅ: Ont i fötterna när du tränar? Här är experternas svar på 6 vanliga fotproblem

Övningar mot smärta i hälsenan

När det gäller rehabilitering är det bästa att träna ”excentriskt”. Detta innebär att du tränar upp din vadmuskel i töjningsfasen. Ta hjälp av den friska foten med att ställa dig på tå, därefter ska du sakta sjunka ner på den onda foten. Även vanliga tåhävningar är bra, men du måste utmatta vaden ordentligt.

Stötvågsbehandling kan hjälpa

Det finns allt fler studier som visar på att stötvågsbehandling kan hjälpa vid smärta i hälsenan. Det brukar vara naprapater som utför den behandlingen, och det kan vara värt att prova. Det är inte så dramatiskt som det låter men tyvärr är det ganska kostsamt.

Hitta en annan träningsform

Ibland hamnar man i en situation när problemen kvarstår trots flera år av rehab och olika behandlingar. Frågan man då får ställa sig är om löpträning verkligen är den bästa träningsformen för just dig.

Det är alltid tråkigt att föreslå att ge upp något som är roligt och hälsosamt, men faktum är att löpning inte är den mest skonsamma träningsformen. Lycka till!

LÄS OCKSÅ: Dags att träna något nytt? Här är 21 roliga träningsformer

ont i hälsenan springer

Eric Rydman är ortoped och forskar även om hur stress påverkar smärta. Han har också synts i hälsoprogrammet ”Helt sjukt” i tv4.

LÄS OCKSÅ: Har fått löparknä och är frustrerad – hur kommer jag tillbaka till träningen?

Missa inte: Gå ner 3-4 kilo på 2 veckor med ToppHälsas viktkurs! Klicka på bilden för att läsa mer:

kurs svikt

Kommentera

Läs mer om våra regler