”Jag har hosta och är förkyld – vågar jag träna?” Läkaren svarar

”Jag tycker det är svårt att avgöra när jag vågar träna (springa) eller inte på grund av förkylningar. Jag har haft en förkylning som inte vill ge sig, har en hosta som inte släpper men känner mig inte jättesjuk. Är det okej att träna då?”

runner

Läkaren: Förkylning och träning – gränsen är svår att dra!

Tack för din fråga om ett laddat och stressframkallande ämne.

Grundregeln är: Träna inte med en infektion i kroppen! Det är kanske inte vad de som är sugna på att komma igång vill höra, men det är så det är. Anledningarna är flera. Virus och bakterier som ger förkylningar kan i värsta fall sätta sig i hjärtat och njurarna och bli farliga. Det här är något de flesta vet och det är nog inte så många som tränar hårt när de är riktigt förkylda.

Det svåra är som sagt gränsdragningen och då finns det några konkreta tips: 

  • Träna aldrig med feber!
  • ”Halsgränsen”: Infektioner ovanför halsen, såsom snuva och nysningar är ofarliga, medan halsont, hosta och värk i kroppen innebär att man inte ska träna.
  • Du ska vara frisk i tre dagar innan du tränar hårt efter en rejäl förkylning.

Men, det är förstås så att man kan vara mer liberal vid lättare träning. Att träna styrketräning eller ta promenader när man är förkyld är ingen fara. Man får helt enkelt känna sig fram och trappa upp träningen.

Ett bra mått på hur kroppen svarar på träning är att mäta sin puls. Går den upp mer än vanligt vid ansträngning eller tar det längre tid för den att gå ner, är det ett tecken på att du ska ta det lugnt.

/Erik

LÄS OCKSÅ: Förkyld? Så blir du frisk snabbt – läkaren & naturläkarens bästa råd

eric rydman

Eric Rydman svarar på dina frågor om hälsa och friskvård. Mejla: eric@topphalsa.se

Få harmoni i vardagen med ToppHälsas kurs ”Yoga och Wellness som livsstil”. Klicka på bilden för att läsa mer:

yoga wellness

Kommentera

Läs mer om våra regler