När och vad ska man äta och träna när man jobbar natt – för att må som allra bäst? Näringsfysiologen Kristina Andersson ger sina bästa tips!

Fråga: Jag har en fråga om hur man ska äta när man jobbar natt. Arbetar mellan 21.00 och 7.15 och undrar när jag ska lägga mina måltider och träning. Ska jag äta frukost innan jag lägger mig på morgonen eller när jag vaknar? Vilken tid ska jag äta lunch och middag? Jag sover oftast mellan 8.00 och 14.30.

Vad kan jag lämpligast äta under nattpasset då jag oftast känner mig hungrig och sugen på något? Försöker också få in träning. Finns det något jag ska tänka på? Har några kolleger som tränar på morgonen, efter jobbet, är det bra/dåligt? /Annika

LÄS OCKSÅ: 4 saker som händer om du slutar äta socker – på bara 10 dagar!

 

Näringsfysiologen: Ät och träna på dessa tider – om du jobbar natt

Jobbar natt – hur och när ska jag äta och träna?

Kristina Andersson är näringsfysiolog och succéförfattare till flera böcker om kost och olika dieter.

Det är timmarna mellan 24.00 och 5.00 som är de mest kritiska. Här bör man helst helt undvika att äta och dricka energirika drycker. Att jobba natt innebär alltid ett gissel med maten. Vi är helt enkelt inte konstruerade för att vara vakna på natten – och än mindre äta på natten.

Jag skulle rekommendera dig att äta en ordentlig måltid (kalla det frukost) på morgonen innan du går och lägger dig. Det behöver du för att få så bra sömn som möjligt på dagen. Hunger väcker oss. På eftermiddagen när du vaknar lägger du in nästa huvudmål (t ex lunch). Tredje huvudmåltiden, middagen, bör ligga kring 20.00-22.00 beroende på vad du har för möjligheter att äta under ditt arbetspass.

Om du äter middag vid 20.00 kan du lägga in ett proteinrikt mellanmål precis före midnatt, för att kunna hålla dig de kritiska timmarna.

Det är kolhydrater som stör kroppens dygnsrytm mest, så de bör du undvika under natten. Tyvärr gäller det även frukt. Känner du att du behöver något under nattimmarna, välj nötter eller proteinkällor som keso, kesella, naturell yoghurt, ägg eller en proteindrink.

Träningen gör du klokast i att lägga efter din sömn. Om du tränar på morgonen, innan du sover, finns det risk att det gör det svårare att somna.Det kan vara lätt att ta till kaffe, te och sötsaker för att hålla sig vaken. Det är också precis det vår hjärna ber om när vi är vakna på natten, men försök undvika sött och koffein nattetid. Då gör du din kropp en stor tjänst.

 LÄS OCKSÅ: Ät rätt före och efter träning (beroende på vilket resultat du vill ha!)

THTranamedbalk2

NUVARANDE ”Jobbar natt – när ska jag äta och träna?” Vår dietist ger svar!
NÄSTA I riskzonen för utmattningssyndrom – här är 7 tecken på att du håller på att drabbas