7 punkter som besvarar om du jagar orealistiska ideal

Blir vi verkligen lyckligare av att äta perfekt och träna slaviskt för att gå ner de där ”sista kilona”? Det skriver Malin Nylén i sin blogg på ToppHälsa som här delar med sig av sin guide för att se om du verkligen jagar realistiska mål.

lågt blodsocker – symptom och behandling

1. Är din idealbild realistisk?

Det tycker jag är det viktigaste av allt i en tid där vi, oavsett om vi vill eller inte, bombarderas av välsvarvade ben, magar och rumpor (ofta mycket unga tjejer) i sociala medier flödet. Många av oss går omkring och jämför oss själva med hur vi var som yngre.

Vi måste helt enkelt acceptera att en kropp förändras med åren. Och att en kvinnokropp som fött barn påverkas. Det behöver nödvändigtvis inte ursäktas med en massa extrakilon men det sätter sina naturliga avtryck på kroppen såklart. Så ingen mer kroppsskam, bara kärlek och tacksamhet till den kropp som bär oss fram genom livet. Okej?

2. Lev och hylla din egen ålder

Vi kan heller inte förvänta oss att en 40-, 50- eller 60-årig kropp alltid ska orka och leverera som vi vill. Att jämföra sig med andra gör dig oftast inte lyckligare. Tyvärr kan det vara svårt att undvika helt (hjärnan är programmerad för att jämföra sig)

Med det sagt: Se upp med vem du jämför dig med och hitta förebilder i din egen ålder och livssituation som du. Är du flerbarnsmamma i 40 årsåldern, jämför dig hellre med Olga Rönnberg än en 25-årig träningspingla som har tid att träna 5 dagar i veckan (på vilka tider hon vill) inte fött barn (och får sova ostört på natten). Skit i det där med att försöka vara yngre än vad du är.  Sträva istället för att vara så bra som bara du kan vara. Var ditt bästa jag i den ålder du är!

Att jämföra dig med andra (eller hur du var för 20 år sedan) gör dig oftast inte lyckligare. Se upp med vem du jämför dig med.

LÄS OCKSÅ: 13 vanor som gör livet bättre för kvinnor över 30

3. Vilken ”hundtyp” är du?

Vi kvinnor/människor har alla olika genetiska förutsättningar. Ja, det är orättvis, jag vet!

Jag har ofta önskat att jag vore fem centimeter längre och hade högre ämnesomsättning av naturen. Hade en sådan där utomkroppslig upplevelse när jag fann mig sitta på första parkett i dirketsändning i Let´s Dance, brevid en höggravid supermodell och JAG kände mig stor. (!!!) Men let´s face the fact: Att jämföra mig med en runway-modell är som att jämföra en graciös Vinthund med en muskulös Labrador, vi är samma rastyp men ämnade för olika saker. Min kropp är inte byggd för att ha ett decimetersgap mellan låren, väga 55 kg till min längd (173) och komma i storlek 34. För att leva upp till supermodellsidealet skulle jag behöva bli sjuk. Och vara ett huvud längre.

Jag måste istället se till fördelarna med att vara en ”Labrador”: Min naturliga gladlynthet, sportiga och tåliga personlighet och min starka och funktionella kropp som klarar nästan vad som helst.

4. Är det värt det?

Fundera på varför du vill det du vill. Är det för att DU vill det? Eller för att behaga omgivningen och leva upp till samhällets idealbild av den perfekta, vältränade och lyckade karriärmamman (eller matten, som jag själv).

Kommer du att bli lyckligare av en förändring, varesig det handlar om att ner- eller upp i vikt, bli fastare eller snabbare? Är du beredd på att livspussla till förbannelse, införa fler träningspass och byta ut fredagsvinet med den obligatoriska löjromstoasten mot bubbelvatten och kesella med bär?

Är svaret att DU VILL, så GO FOR IT!!!  Är svaret någonting annat, så SKIT I DET.

OBS!. Att går ner i vikt är hälsosamt för dig som är överviktig. Men är du redan normalviktig och rör på dig regelbundet kan du lika gärna låta de där sista kilona på din höft få vila i frid, sett ur ett hälsoperspektiv. Är det värt det? Fundera på VARFÖR du vill det du (tror att) du vill …

Malin Nylén: 5 bästa tipsen för att uppnå livsbalans (må bättre & bli piggare!) 

5. Personlig utveckling:

Har du bestämt dig för en målbild, se till att den är: Hälsosam/realistisk, mätbar, specifik, tidsbunden (ha en deadline), gör en plan och håll dig till den och se till att din målbild står för en POSITIV personlig utveckling.

Skriv gärna ner den så att du har den på print!

6. Älska dig själv:

Ja, jag vet att det låter klyschigt. Men hur vi tänker om oss själva avgör hur andra ser på oss. Sträck på dig och bemöt omgivningen med kärlek, värdighet och respekt.

I vissa fall är en attitydförändring det enda vi behöver för att nå målbilden som en vackrare, mer framgångsrik och lyckligare människa. Hur vi tänker om oss själva avgör hur andra ser på oss. Älska dig själv så mycket du bara förmår.

LÄS OCKSÅ: 10 tecken på att du faktiskt har det bättre än du tror

7. Kom igen!

Ja, ju tidigare du inser det, desto bättre – DITT LIV ÄR DITT ANSVAR. Ingen annans. Hur vi än försöker undfly det (ansvaret) kommer det alltid tillbaka till oss själva som en boomerang. För att du ska nå din målbild, oavsett vad den är (livsstilsförändring, på det personliga planet, karriär?) måste du inse att DET HÄNGER PÅ DIG: Du måste göra ”skiten” själv och vara uthållig nog för att göra det som krävas.

Kom ihåg: Förändring är smärtsamt, belöningen kommer först efteråt! Ditt liv är ditt ansvar. Ingen annans.

Kommentera

Läs mer om våra regler