Jordnötssmör sågs tidigare som det kanske mest extrema och ohälsosamma man kunde ha på mackan. Nu är hälsohyllor och hälsorecept fulla med olika varianter av nötsmör. Men hur är det? Nyttigt eller onyttigt?

Kristina Andersson dietist

Kostexpert och redaktör Kristina Andersson.

Jordnötssmör. Som vanligt handlar det mycket om att vi förväxlar nyttigt med kalorisnålt. Nyttigt handlar om hur huruvida ett livsmedel eller en råvara innehåller saker som är bra för kroppen och inte en massa dåliga saker. Det har inget att göra med om du blir tjock av det.

Förr var hälsotänket i större utsträckning fokuserat på just smalmat och allt som innehöll mycket kalorier ansågs ”onyttigt”. I dag är hälsosamma saker ofta riktiga kaloribomber. Ett sådant exempel är just nötter och olika nötsmör. De innehåller massor av kalorier, vilket alltså innebär att man ganska snabbt kan få i sig för mycket och gå upp i vikt MEN det är fortfarande supernyttigt eftersom det bidrar med mycket mättnad (sett på längre sikt), bra fettkällor samt mycket vitaminer, mineraler och antioxidanter.

Ett riktigt bra nötsmör innehåller enbart nötter och eventuellt salt. Och de flesta på marknaden är riktigt bra. Det finns dock en del varianter som är mindre bra. Det innehåller härdat fett, vilket innebär att det kan innehålla transfett. Dessutom innehåller det socker, vilket gör att det är betydligt lättare att överäta.

Nötsmör som är gjorda på enbart nötter (och eventuellt salt) är alltså bra livsmedel som är perfekta att ha i mellanmål, smoothies, raw food-godsaker etc. Men man måste hålla lite koll på mängden man stoppar i sig. Själv tar jag gärna en eller två små skedar jordnötssmör om jag inte hinner något annat till mellanmål – och inte riskerar att småäta efteråt. Det mättar nämligen inte direkt för stunden – men däremot ger det en mättnad på sikt.

TEST: Olika nötsmör – vilket är nyttigast?

Vilket nötsmör är egentligen nyttigast att lägga på mackan? Vi har testat fem goda favoriter.

Jordnötssmör nyttigt eller onyttigt skippy
Jordnötssmör, Skippy

Näringsinnehåll per 100 gram:

  • Kalorier: 660 kcal
  • Protein: 19 g
  • Kolhydrater: 13 g
  • Fett: 55 g (varav mättat fett: 8 g, enkelomättat: 28 g, fleromättat: 19)

Innehåll: Malda rostade jordnötter, vegetabilisk olja, druvsocker, härdat vegetabiliskt fett, salt.

Kristinas kommentar: ”Smakar mycket gott – som godis eller snacks. Sockret och det härdade fettet gör det till ett dåligt val. Härdat fett innehåller med stor sannolikhet transfett.”

test: jordnötssmör nyttigt eller onyttigt
Jordnötssmör utan salt, Kung markatta

Näringsinnehåll per 100 gram:

  • Kalorier: 570 kcal
  • Protein: 31 g
  • Kolhydrater: 17 g
  • Fett: 41 g (varav mättat: 9 g)

Innehåll: Rostade jordnötter.

Kristinas kommentar: ”Slät och lite sträv när man äter den direkt ur burken. Perfekt att använda i olika nyttigare varianter på mellanmål och efterrätter. Har också en jämnare balans mellan kolhydrater, fett och protein.”

 

jordnötssmör nyttigt
Mandel-smör, Renée Voltaire

Näringsinnehåll per 100 gram:

  • Kalorier: 584 kcal
  • Protein: 17,2 g
  • Kolhydrater: 13,9 g
  • Fett: 51 g (varav mättat: 4,3, enkelomättat: 34,9, fleromättat: 11,8

Innehåll: Mandel, havssalt

Kristinas kommentar: ”Gott med bitar. Smakar mycket mandel. Innehåller förhållandevis mycket protein och kolhydrater och ’bara’ 50 % fett.”

jordnötssmör nyttigt?
Cashewsmör, Monki

Näringsinnehåll per 100 gram:

  • Kalorier: 619 kcal
  • Protein: 20 g
  • Kolhydrater: 26 g
  • Fett: 49 g (mättat: Ingen uppgift)

Innehåll: Rostade cashewnötter.

Kristinas kommentar: ”Väldigt mjuk, len och god. Kan blandas i olika saker för att öka mättnad och energitäthet utan att det ger direkt smak.”

 

Hasselnötssmör, Naken

Näringsinnehåll per 100 gram:

  • Kalorier: 628 kcal
  • jordnötssmör
    Protein: 15 g
  • Kolhydrater: 16,7 g
  • Fett: 60,8 g (mättat: Ingen uppgift)

Innehåll: Rostade hasselnötter.

Kristinas kommentar: ”Tydlig nötsmak som nästan ter sig lite stark men mycket god. Små mängder räcker. Passar ypperligt med kakao.”

 

Recept – gör ditt egna jordnötssmör

  • 600 gram jordnötter
  • 3 msk jordnötsolja

Mixa jordnötterna i en matberedare. Tillsätt jordnötsolja – mixa ytterligare. Häll upp i en glasburk och låt det svalna i kylen.

 

Vår dietists granskning av andra livsmedel:

CITRONVATTEN – kan det verkligen öka förbränningen? ToppHälsas dietist svarar!

INGEFÄRA – en shot av ingefära – hur nyttigt är det egentligen? Vår dietist svarar!

SNABBMAT: Vilken snabbmat är nyttigast? (vi kunde aldrig ana det här om thaimat!)

 

THTranamedbalk2

NUVARANDE  TEST: Jordnötssmör – hur nyttigt är det egentligen? Vår dietist ger svar!
NÄSTA Nana tränar i slöja på gymmet: ”Den är inget hinder för styrketräning”