Försöker du hålla vikten eller gå ner i vikt? Då kan det vara bra att få koll på hur mycket kalorier det finns i alkohol, så som öl, vin och drinkar. Självklart är det bästa valet att inte "dricka sina kalorier" och undvika alkohol. Men för dig som vill ta ett glas ibland finns här några smalare alternativ:

1. Bellini

Färskpressad puré av vita persikor och mousserande vin. 67 kalorier.

2. Spritzer

Spritzer är en utmärkt drink för dig som vill spara in på kalorierna. Drinken består av vitt vin, toppat med soda och citron. 70 kalorier.

Tänk dock på att sodan ska vara vanlig soda, och inte fruktsoda. Blandar du vitt vin med fruktsoda blir det istället drinken ”Dagens” vilket innehåller lite mer kalorier.

3. Skinny bitch

Drinken med ett omdiskuterat namn. Innehåller endast vodka, ramlösa (kraftigt kolsyrad), is och massor av lime. 73 kalorier

4. Champagne

Ett glass champagne innehåller ungefär 87 kalorier.

5. Light öl

Det finns light öl som innehåller ungefär 95 kalorier.

6. Vitt vin

Ett glas vitt vin (15 cl) innehåller ungefär 100 kalorier, beroende på vilket vin du väljer. Välj gärna ett torrt vitt vin.

7. Rött vin

Ett glas vitt vin (15 cl) innehåller ungefär 108 kalorier, beroende på vilket vin du väljer.

OBS. Kalorimängden i dryckerna ovan är inte exakta. Hur mycket kalorier det finns i en dryck beror på flera komponenter så som alkoholhalt, andel socker m.m.

 

Drinkarna med mest kalorier:

Long Island Iced Tea kalorier

Om du väljer en energität drink kan den innehålla lika mycket kalorier som en komplett huvudmåltid. Här är fyra exempel på sådana drinkar:

  • Long Island Ice Tea 450 kcal
  • White Russian 400 kcal
  • Irish Coffee 300 kcal
  • Pina Colada  300 kcal

LÄS OCKSÅ: Få kalorikoll med ToppHälsas kaloritabell!

 

Ps. Alkohol ökar aptiten och minskar fettförbränningen

kalorier i drinkar

Även om du lyckas kontrollera ditt intag av alkohol så ökar ändå risken att du äter mer om du har druckit alkohol. Kanske äter du en hamburgare på väg hem, eller en pizza dagen efter? Enligt Systembolaget finns det flera orsaker till att man äter mer i samband med alkohol. Alkohol ökar aptiten, och det är också lättare att tappa kontrollen över hur mycket man äter när man har druckit alkohol.

Dessutom minskar fettförbränningen när du har druckit alkohol. Alkohol är nämligen ett gift, och så länge du har alkohol i kroppen kommer kroppen att prioritera att bränna alkohol före den mat du äter. Detta innebär att fettinlagringen ökar.

Källa: Systembolaget

 

LÄS OCKSÅ: Vilken snabbmat är nyttigast – stort test!

linda nestor

NUVARANDE Få kalorikoll – här är de 7 smalaste drinkarna
NÄSTA Gröna fläckar på potatisen – hur farligt är det egentligen?