Kan och bör man träna efter att man druckit alkohol? PT:n svarar!

Hur bra är egentligen träning efter en helkväll med alkohol? Är det ens någon idé att ta sig till gymmet ”dagen efter”? Här är några saker att tänka på efter en helkväll på krogen.

Ska man undvika att gå och träna om man har druckit alkohol kvällen före? Nej, det behöver du faktiskt inte göra. Det är inte farligt att träna med baksmälla, om det inte handlar om träning som kräver bra balans eller precision och koordination – den typen av träning ska du helst stå över efter en partykväll. Men annars är det fritt fram, förutsatt att du mår tillräckligt bra förstås … Men hur är det med träningsresultaten då? Så här säger personliga tränaren Emma Barremyr.

träning alkohol träningsvärk

Kan alkohol förstöra träningsresultaten?

– Det beror såklart på i vilka mängder man dricker. Ett glas rött t.ex. till helgen är inget som förstör, men om det handlar om stora mängder varje helg är det såklart inte bra för varken träningen eller hälsan, säger Emma.

Läs även: Experten om alkohol och träning!

Hur mycket kan alkohol påverka träningen?

– Om man dricker alkohol i rimlig mängd någon gång då och då skulle jag inte säga att det påverkar träningen speciellt mycket. Allt handlar om balans.

Är det onödigt att träna efter en partyhelg?

– Träning är aldrig onödig och ger alltid effekt på något vis! Men är du riktigt trött och sliten efter helgen är det kanske inte läge med ett hårt träningspass på måndagen. Då skulle jag föreslå en promenad eller annat lugnt pass för att inte slita ut kroppen!

Så påverkar alkohol din träning:

Det som påverkas mest är din neuromotoriska förmåga, det vill säga precision, reaktion, koordination och förmåga att fokusera. Det gör att risken att skada dig om du har druckit alkohol ökar.

Måttliga mängder alkohol påverkar inte din styrka eller kondition, däremot kan din uthållighet påverkas.

Alkoholen påverkar kroppen i stort sett på samma sätt direkt när du har druckit den som den gör dagen efter du har druckit den. (Speciellt den neuromotoriska förmågan.)

När du dricker alkohol är det inte säkert att träningen svarar på samma sätt, eftersom alkoholkonsumtion sänker nivåer av tillväxthormoner. Det här märks inte så mycket av om du håller dig till att dricka måttligt.

Källa: Alkohol och idrott

Vill du läsa mer sånt här? Följ ToppHälsa på Facebook för att inte missa det senaste inom kost, träning och hälsa!

Psst… Missa inte ToppHälsas nya kurs! Klicka på bilden för att få reda på mer.

tappa vikt

Kommentera

Läs mer om våra regler