Kostexperten: 5 bra frukostar (utan gluten och laktos!)

Fråga: Jag undrar om du har några bra tips på vad man kan äta till frukost om man inte vill ha mjölkprodukter eller gluten. Mina barn är nämligen mjölkprotein- respektive glutenintoleranta. De vägrar äta soyayoghurt och andra yoghurt-/filsubstitut. Istället har vi helt fastnat i gluten- och mjölkfritt-rostbrödsträsket, vilket inte känns så nyttigt. Hjälp! /Frågvis

proteinpannkakor utan mjöl recept

Kostexperten Kristinas svar – här är fem gluten- och laktosfria frukostar:

En klassisk frukost är oftast just mjölk- och/eller spannmålsbaserad, så det kan kräva att man tänker lite utanför boxen om man vill ha bra näringsrika alternativ:

1. Näringsrika gluten- och mjölkfria bröd

Dels finns det nuförtiden faktiskt riktigt bra gluten- och mjölkfria bröd som är näringsrika och baserade på hela korn.

LÄS OCKSÅ: Baka glutenfritt bröd – 7 smarta alternativ till vanligt mjöl!

Kristina Andersson dietist

Kristina Andersson är näringsfysiolog och succéför­fattare till flera böcker om kost och olika dieter.

2. Ägg är ett fantastiskt livsmedel

Dels kan man med lite fantasi hitta nya frukostvanor. Ägg är ju ett fantastiskt livsmedel som passar ypperligt till frukost och som man kan göra massor av goda saker med:  Äggröra eller omelett som serveras med en härlig frukt- och bärsallad till exempel. Eller ägg, avokado och en drink/smoothie på enbart mixade bär och frukt.

3. Mixa bär

Man kan också enkelt göra en frukt-”yoghurt” värd namnet genom att mixa bär, fryst banan och avokado till en kräm som man sedan toppar med diverse frukter, bär, nötter och frön. Gillar dina barn inte yoghurtsubstituten som de är, så prova att använda dem som bas i en smoothie som du gömmer lite allt möjligt i. Frys in smoothien i formar som du petar ner en glasspinne i – och de kan äta näringsrik glass till frukost.

4. Laktos- och glutenfria pannkakor

Sedan får vi inte glömma pannkakor – alla barns favorit. Glutenfria havregryn (som du mixar till mjöl), mandelmjöl, husk och ägg.  Späd eventuellt med lite vatten och servera med bär, frukt och eventuellt en klick jordnötssmör.

5. ”Vanlig mat”

Är de inte så förtjusta i något av ovanstående så tveka inte att servera deras favoritmat till frukost. Vi har ibland ganska strikta idéer om att frukostmat är speciell mat, men naturligtvis går det utmärkt att servera också ”riktig mat” till frukost.

LÄS OCKSÅ: Går jag ner i vikt av mindre gluten och mejeriprodukter? Kostexperten svarar!

Recept: laktos- och glutenfria bananpannkakor med hampa och blåbärsgrädde

Ca 10 små pannkakor

bananpannkakor

ToppHälsas Sandra Hiort testade att laga pannkakorna.

Ingredienser:

2 mosade bananer

Juice från 1 apelsin

1-2 tsk malen nejlika

1 msk hampaprotein

1 dl bovetemjöl

Kokosolja

Växtbaserad mjölk om det behövs

Blåbär

Tillbehör:

Kokosgrädde (valfritt)

Holistics ekologiska blåbärspulver

Säsongens bär

Gör såhär:

Blanda alla ingredienser till en smet och stek sedan tre plättar åt gången i kokosolja, på medelvärme i stekpanna. Valfritt: Blanda kokosgrädden med Holistic blåbärspulver.
Obs! Vill du göra pannkakorna veganvänliga så byt ägget mot 2 msk psyllium, låt då smeten svälla i några minuter innan du börjar steka.

Handla nyttiga ingredienserna här:

Blåbärspulver med 100 % ekologiska nordiska blåbär, ekologisk kallpressad kokosolja och ekologisk hampa rik på protein, omega-3, vitaminer och mineraler gör din bananpannkaka till en tia!

Klicka på produkterna för att handla, utcheckning sker med Klarna.

bananpannkaka

shoppingbalk

Kommentera

Läs mer om våra regler