Kostrådgivarens råd – så bör du med allergi eller IBS äta

Glutenintolerans och laktosintolerans har kommit att bli allt vanligare idag, och dieten paleo, även kallat stenålderskosten har ökat i popularitet. Kostrådgivaren Helena Pedone ger tips på vad du ska tänka på om du är känslig eller allergisk mot viss mat och dryck. ­

glutenintolerans

Helena Pedone. Fotograf: Ida Pedone

Kostrådgivaren Helena Pedone som läser till energiterapeut berättar om sina egna erfarenheter, där hon själv med hjälp av rätt kost blev av med sin mjölkproteinallergi, katt- och pollenallergi.

– Jag slapp mina rinnande ögon och mediciner, det visar hur mycket rätt kost kan göra för kroppen. Jag hade även magkatarr och fick ta mediciner under en längre period, när jag uteslöt gluten från kosten försvann allt och jag kunde börja leva ett normalt liv igen. Jag trodde att det var normalt att vara trött, ha ont i magen eller huvudet, säger Helena.

När Helena läste till kostrådgivare lärde hon sig att 80 procent av vår kost är artfrämmande, och att vi människor i västvärlden har svårt för att anpassa oss efter den snabba kostförändringen. Hon menar att vi idag äter mat som rubbar tarmfloran och på så sätt blir vi känsligare, får försämrat immunförsvar samt kan drabbas av olika allergier. Helena berättar att de samhällena som har fortsatt att äta ursprunglig föda inte lider av våra vanliga folksjukdomar och allergier.

– Sedan stenåldern har våra gener endast förändrats med 0,02 procent. Vi hinner inte växa i takt med dagens föränderliga livsstil och proppar därför i oss mat vår kropp inte är anpassad för. När jag slutade äta gluten började jag tåla mjölkprotein och kunde äntligen äta gräddsåser jag älskade utan att få ont i magen, säger hon.

Helena menar att alla bör undvika att äta mat vi inte är anpassade för att äta, såsom gluten. Hennes bästa råd är att satsa på sin hälsa och anlita någon som kan motivera och hjälpa en.

– Jag ville aldrig gå tillbaka till mina gamla matvanor när jag märkte hur bra jag mådde utan gluten. Det satsas väldigt mycket på utseendet men utan hälsan kommer du ingenstans. I början kan det vara lite krångligt att bryta mönster vi är vana vid, men slutresultaten blir oftast fantastiska, säger Helena.

Helena poängterar att bara för att det är glutenfritt så behöver det inte betyda att det är hälsosamt, istället kan det innehålla mycket socker och tillsatser.

– Jag tror på naturlig och varierad mat, fri från bekämpningsmedel och andra tillsatser. Enkla och inte alltför komplicerade recept passar mig i min ofta aktiva vardag då tid inte alltid finns. Jag har aldrig tyckt om att stå vid spisen men idag är det mer givande då jag vet vad maten fyller för funktion och hur mycket den påverkar kroppen. Alla är olika och det finns inte en ensidig mall för hur alla bör äta. Det handlar om dig, din kropp och dina vanor. Jag äter lågkolhydratkost för jag vill må så optimalt som möjligt och förebygga sjukdomar i framtiden. Sjukdomar som ofta är ett resultat av den moderna livsstilen. Livet är för kort för att inte må bra och det är aldrig försent med en förändring.

Här är Helenas bästa råd:

9 råd om mat för allergiker 

Exempel 2

Helena Pedone. Fotograf: Ida Pedone

Undvik att äta för mycket omega 6 och socker.

För mycket omega 6 och socker kan öka risken för inflammationer i kroppen, se därför till att hitta en balans. Detta kan du till exempel göra genom att äta omega 3.

Ta hand om din tarm

Smörj gärna tarmen med kokosolja då det skapar en gynnsam miljö för tarmbakterier. Jag äter kokosolja varje dag då det har en reglerande pH-effekt i tarmen.

Få i dig de goda bakterierna

… Genom att äta syrad kål och probiotika.

Ta ansvar över din hälsa

Undvik giftiga miljöer och uppmuntra arbetskollegor att köpa naturliga produkter.

Laga mat från grunden utan massor av tillsatser

Idag är det enklare än någonsin att äta gluten- och laktosfritt. Det finns många recept på sociala medier och i mataffärerna – där de även erbjuder många laktos- och glutenfria produkter.

Var ute i naturen

Det stärker immunförsvaret och minskar psykisk stress. Naturen är bland det bästa vi har. Ta dig tid att bara vara och gå omkring. Njut av allt det vackra naturen har att erbjuda, och det viktigaste – ta hand om naturen.

Ta dig tid för att äta

Se det som något heligt och som en meditation när du lagar mat. Kanske inte så lätt i vår stressiga vardag men det viktigaste är att vara medveten och försöka göra så gott det går. Det handlar om att planera för veckan så att du inte faller för sötsuget. Ha redan maträtterna planerade och ät god mat så att du blir helt tillfredsställd med maten istället.

Ta reda på om du är känslig mot stark mat

Om du inte tål stark mat kan du smaksätta maten med hjälp av goda röror och såser.

Ät grönsaker, skaldjur och nötter

Om du vet med dig att du är allergisk eller överkänslig är det bäst att äta naturlig och ren mat, som exempelvis grönsaker, avokado, ägg, fisk, skaldjur och nötter. Se till att äta bra varor, till exempel handla gräsbeteskött från Sverige utan massa antibiotika i.

 

För tips, råd och gluten, laktos- samt sockerfria recept kan du besöka: www.pedonestallrik.se

Helenas recept hittar du även via hennes Instagramkonto: @helenapedone

 

Vill du läsa mer peppande och inspirerande artiklar? Följ ToppHälsa på Facebook för att inte missa det senaste inom kost, träning och hälsa!

Kommentera

Läs mer om våra regler