Kronisk smärta i ländryggen? Här är den bästa behandlingen enligt forskning

Traditionell sjukvård, KBT eller mindfulness? Nu har forskare tagit reda på vilken behandling som faktiskt är mest effektiv mot kronisk smärta i ländryggen.

5 övningar som lindrar om du har ont i ländryggen

Om du lider av kronisk ryggvärk kan det vara dags att testa yoga och meditation. Det är vad forskarna i en ny studie, som är publicerad i The Journal of the American Medical Association, kom fram till efter att ha studerat olika behandlingsmetoder.

Studien bestod av 340 deltagare mellan 20-70 år, som alla led av kronisk smärta i ländryggen. Deltagarna delade upp i tre grupper som fick tre olika behandlingar: mindfulness och yoga, KBT eller traditionell vård.

LÄS OCKSÅ: 5 rehabövningar (fantastiskt för onda ländryggar)

I KBT-gruppen fick patienterna utbildning i avslappningstekniker och lära sig att ändra smärtrelaterade tankar och beteenden.

I mindfulness-gruppen fokuserade deltagarna inte på smärtan så som i KBT-gruppen, utan tränade istället på att vara närvarande i nuet (utan att ändra tankar eller känslor). Detta med hjälp av meditation och yoga. (Så här funkar mindfulnes!)

I vård-gruppen ingick vanlig traditionell sjukvård. Dessutom kunde patienterna välja olika behandlingar som erbjöds inom vården, helt efter deras egna val.

LÄS OCKSÅ: 11 steg till att börja meditera (även för dig som inte kan sitta still!)

Efter 26 veckor kunde man se att yoga och meditation var allra mest effektivt, då 61 procent av deltagarna upplevde bättre funktionell rörelse. Även KBT-gruppen gav liknande resultat som meditations-gruppen där 58 procent upplevde bättre funktionell rörelse. Ett år senare var resultaten fortfarande lika bra.

Detta tillskillnad mot traditionell vård där bara 44% procent av deltagarna upplevde en förbättring.

Forskarna bakom studien menar att, trots att resultaten inte skiljer sig särskilt mellan yoga/meditation och KBT, är resultaten ändå väldigt intressanta när det gäller vilken effekt närvarande i nuet faktiskt kan ha mot smärta.

LÄS OCKSÅ: 5 enkla övningar för en stark rygg – allt du behöver är ett gummiband

 

Fakta: Kronisk smärta i ländryggen

Ländryggsmärta (lumbago) är ett väldigt vanligt, då upp mot 80 procent av befolkningen någon gång drabbas. Denna smärta brukar för de allra flesta gå över inom 2 veckor till 3 månader. Men för vissa blir smärtan kronisk.

Symptom: Smärta i ländryggen. När det gäller kronisk ländryggsmärta är smärtan ofta kopplad till vissa rörelser, så som lyft.

Orsaker/riskfaktorer: Det finns flera riskfaktorer som ligger bakom kronisk ländryggsmärta. Bland annat hög ålder, tidigare ryggproblem, depression, ångest och missnöjdhet med arbete och livssituation.

Behandling: Behandlingen mot ryggsmärta är väldigt individuell. Ofta rör det sig om råd om hur man ska röra sig och lyfta, smärtstillande, sjukskrivning och sjukgymnastik.

Fakta: Internetmedicin.se

 

 

 

 

 

 

THTranamedbalk2

Psst.. Du har väl inte missat ToppHälsas viktkurs?

Tappa 3–4 kilon med vår onlinekurs!

topphälsas viktkurs

Kickstarta ditt viktras med ToppHälsa! I vår kurs på nätet får du:

      • En kalorisnål och god meny dag för dag i två veckor.
      • Åtta filmer som guidar dig.
      • Personlig pepp från chefredaktör Pamela Andersson.
      • Lära dig allt om fettförbränning.
      • Tänka igenom hur du ser på dig själv och din vikt.
      • Pamelas eget träningsprogram för att bli stark och orka mer!

Ibland behövs kickstart för att komma igång

– Välkommen till vår onlinekurs – klicka här eller på bilden ovan!

linda nestor

Kommentera

Läs mer om våra regler