Läkaren: Socker påverkar hjärnan på samma sätt som narkotika

I Storbritannien har man sockerskatt på läsk. Borde vi i Sverige ta efter? Borde det finnas en varningstext på socker likt cigaretter? Ja, det tycker TV4:s doktor Stefan Branth som anser att socker är en av de största farorna för folkhälsan.

socker beroende liknar narkotika kokain

– Det som är farligt med att äta socker, det snabba sockret, är att det leder till höga blodfetter, fettlever och bukfetma, vilket är mycket farligt för hjärt-och kärlsjukdomar och diabetes. Dessutom går en del av sockret upp i hjärnan och ger oss en kick, förklarar tv-läkaren Stefan Branth till Malou von Sivers i TV4:s program ”Malou Efter tio”.

Socker kopplar även bort våra hämningar från hjärnan, då det går direkt upp via belöningssystemet, vilket gör att vi kan äta trots att vi egentligen är mätta.

– Normalt sätt borde man må illa om man äter så mycket. Men vi människor har en sötbenägenhet från urminnes tider, då det inte fanns den här tillgängligheten på socker, och då kopplar man bort mättnadskänslorna vilket gör att vi äter utan att det går att stoppa.

LÄS OCKSÅ: 3 snacks helt utan socker – shoppa nyttigheterna som stoppar sötsuget

Vissa säger att det finns en beroendeproblematik med socker som går att jämföra med alkohol och andra droger. Håller du med om det? frågar Malou i programmet.

– Ja, det finns exakt samma mekanismer. Men sen finns det en debatt om man ska kalla det för ett beroende eller ej. Vilka livsmedel som helst kan egentligen skapa det här beroendet, precis på samma sätt som nikotin och narkotika.

– Vissa klarar ju det här, och det är ju genetiskt. En del är mer sårbara.

LÄS OCKSÅ: 4 saker som händer om du slutar äta socker – på bara 10 dagar!

Det dolda sockret finns överallt

Dessutom är det väldigt lätt att få i sig ”höga doser” socker idag, även om man tror att man utesluter socker genom att inte äta godis, läsk och bullar. Det finns nämligen extremt mycket dolt socker i våra livsmedel.

I USA tror man att ungefär 60 procent av allt socker som vi får i oss är så kallat ”dolt socker”. I ”Malou Efter tio” ger man några exempel på hur många teskedar socker vanlig mat faktiskt innehåller:

  • 2,5 dl lätt fruktyoghurt: 7 tsk socker
  • nyttiga frukostflingor som är fullkorn: 1,5 tsk
  • Ekologisk nypressad juice: 6 tsk
  • Grov smörgås med 15 gram leverpastej och smörgåsgurka: 2 tsk
  • Blodpudding 3 skivor (200g): 10 tsk
  • Lingonsylt: 2,5 tsk

Följ gärna ToppHälsas ”Mat- och kostbloggen” för att få fler tips på livsmedel utan onödigt socker.  

 

Hur bryter man då sitt sockerberoende eller sitt ät-beteende?

Många människor vet att godis inte är nyttigt, men kan ändå inte låta bli.

– Det är ju väldigt svårt att bli av med ett beroende eller förändra ett ät-beteende, förklarar Stefan Branth.

– Men när man verkligen har det här problemet, när man stoppar i sig massor av socker, då måste man ta bort det överdrivna sockret så att man ligger på rekommenderade nivåer. Vilket är ungefär 10 teskedar per dag, vilket man oftast bara får i sig via maten.

Läs gärna denna artikel för hjälp: Övervinn ditt sötsug på kvällen (ja, det går!)

 

Här kan du se klippet från ”Malou Efter tio” i sin helhet!

Vill du se mer sånt här? Följ ToppHälsa på Facebook så missar du inget!

THTranamedbalk2

linda nestor

Kommentera

Läs mer om våra regler